Kujawsko-pomorskie: szybsze i sprawniejsze przejazdy pociągiem dzięki środkom z funduszy europejskich

Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną dobudujemy drugi tor oraz zelektryfikujemy linię. Najszybsze pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h, o 20 minut krócej niż obecnie. Powstanie blokada liniowa oraz nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozbudujemy układy stacyjne, w tym wybudujemy 175 rozjazdów. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni. Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów. W ramach inwestycji przewidziano modernizację peronów na 8 stacjach (Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje), 10 przystankach osobowych (Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś), oraz budowę nowego przystanku Szenajda. Dzięki modernizacji i budowie blisko 100 obiektów inżynieryjnych (wiadukty, mosty, przepusty), a także modernizacji 31 oraz budowie 3 przejazdów kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.
– Inwestycje kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim to przykład, jak dzięki funduszom europejskim możemy realnie poprawiać jakość życia mieszkańców i wzmacniać konkurencyjność naszej gospodarki. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów do portu w Gdyni to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy – mówi Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Warta 5,4 mld zł netto (6,65 mld zł brutto) inwestycja „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 w wysokości 4,6 mld zł. Realizacja prac budowlanych między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach 4 kontraktów, planowana jest w latach 2025-2029.
– Dzięki środkom z programu FEnIKS możemy realizować ambitne projekty, które zwiększają przepustowość linii, poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróży. Blisko 5 mld zł dofinansowania pozwoli nam zmodernizować kluczowe odcinki infrastruktury kolejowej, zarówno w Toruniu, jak i na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta – powiedziała Małgorzata Kuczewska-Łaska, Członek Zarządu – dyrektor ds. finansowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wspólnie z Miastem Toruń zadbamy o lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. Zakres prac po stronie Polskich Linii Kolejowych obejmuje modernizację stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, głównie dzięki zabudowie wind prowadzących na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, nowoczesny i czytelny, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienimy tory oraz sieć trakcyjną na łącznej długości 8,5 km, budując drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje „wąskie gardło” i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt również zabezpieczymy przed korozją, a wzdłuż mostu powstanie kładka pieszo-rowerowa.
Po stronie Miasta Toruń leży przebudowa kładki nad torami, tak zwany Garbaty Mostek, łączącej ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebudowa ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych. Szacowana wartość inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” to 556 mln zł netto (685 mln zł brutto), a jej dofinansowania ze środków FEnIKS wyniesie 390 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2028 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027