Kraków: Nowoczesne laboratorium ułatwia kontrolę jakości kolejowych inwestycji

Jednostka badawcza w nowej siedzibie przy ul. Morawiańskiego w Krakowie rozpoczęła działalność w październiku. W budynku znajduje się 20 stanowisk, wyposażonych w specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Aparatura pozwala na dokładne zmierzenie parametrów technicznych i wytrzymałościowych takich materiałów jak beton i kruszywo. Specjalne sondy i georadary umożliwiają weryfikację jakości wykonanych robót bezpośrednio na placu budowy. W taki sposób badana jest nowa nawierzchnia kolejowa i podtorze, a także grunt. Próbki materiałów pobierane są również w trakcie realizacji najważniejszych faz prowadzonych inwestycji, na przykład podczas betonowania mostów i wiaduktów kolejowych. Dzięki nim weryfikujemy jakość wykorzystywanych przez wykonawców materiałów i reagujemy natychmiast po wykryciu odstępstw od norm. Badania realizowane są również na etapie planowania inwestycji. Pozwala to na identyfikację wyzwań już na etapie przygotowania projektu.
- Stawiamy na rozwój własnego zaplecza badawczego i systemu nadzoru nad realizowanymi inwestycjami. Takie podejście da wymierne efekty zarówno przy przygotowaniu nowych zadań, jak i bieżącej kontroli wielomiliardowych projektów, które obecnie prowadzimy - mówi Piotr Majerczak, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Krakowskie laboratorium jest kolejną tego typu jednostką działającą w PLK SA. Rozwój możliwości spółki w zakresie kontroli jakości i monitoringu inwestycji pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych poprzez poprawę trwałości i wydłużenie okresu eksploatacji modernizowanych linii kolejowych. Zmniejsza ryzyko błędnych decyzji i zapewnia niezależność w ocenie jakości prowadzonych projektów inwestycyjnych. Działania zespołów badawczych skracają czas niezbędny do podejmowania kluczowych decyzji zarówno w trakcie, jak i przed wejściem ekip budowlanych w teren. Przekłada się to na przyspieszenie inwestycji realizowanych na polskich torach.