Kostrzyn – będą lepsze kolejowe połączenia graniczne nad Wartą i Odrą
Rozpoczęły się prace na kolejowym moście nad Wartą na trasie z Kostrzyna nad Odrą w stronę granicy polsko-niemieckiej. Remont ponad czterystumetrowej przeprawy z czterema kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami oraz odbudowa drugiego toru – nieczynnego od 2011 r., zlikwidują „wąskie gardło”. Zwiększy się przepustowości linii, a to pozwoli na lepszą ofertę podróży - uruchomienie dodatkowych połączeń. Zapewnione będą dogodniejsze warunki dla przewozu towarów koleją.
Po zakończeniu prac prędkość pociągów zwiększy się dwukrotnie, do 120 km/h. Bezpieczeństwo zapewnią cztery nowe rozjazdy wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, ważny dla kursowania pociągów w trudnych warunkach zimowych.
Prace nad Wartą
Wykonawca demontuje wyeksploatowane stalowe elementy konstrukcji mostu. Obiekt będzie oczyszczony i zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi. Prace obejmą również wzmocnienie obiektu i uzupełnienie ubytków w podporach oraz przyczółkach przeprawy. Na moście będą nowe tory. Na przyczółkach odtworzone zostaną balustrady.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontują także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości koło stacji Kostrzyn nad Odrą. Uzupełnione zostaną ubytki w konstrukcji, wykonane odwodnienie i zabezpieczenie obiektu. Wymienione będą także tory.
Prace przy moście i wiadukcie w Kostrzynie nad Odrą za 26 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują do IV kw. 2022 r. Inwestycja w formule „projektuj i buduj” realizowana jest przez Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o.
Korzyści dla kolei i żeglugi
Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zostały skoordynowane z realizowaną przez stronę niemiecką przebudową kolejowego mostu granicznego na Odrze między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Uwzględniona jest także inwestycja prowadzona przez Wody Polskie - efekt podpisanego w 2019 r. porozumienia między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w Szczecinie. Strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew–Kostrzyn. Obiekt będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania.
Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych do końca 2022 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.