Powrót

Kontynuacja modernizacji linii nr 71 Ocice-Rzeszów.

Od początku roku rozstrzygnięto już przetargi na modernizację 9 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach Kolbuszowa i Głogów Małopolski. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony również przetarg na przebudowę układu torowego
w Głogowie Małopolskim. W 2010 roku na linii nr 71 na odcinku Ocice – Rzeszów przewiduje się realizację robót na kwotę ok. 40 mln zł, co przyniesie efekt w postaci podniesienia prędkości rozkładowej do 100/120 km/h. W 2006 r. Oddział Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie zrealizował I etap zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej Rzeszów – Warszawa przez Kolbuszową”, mającego na celu przywrócenie zawieszonego w 2000 r. ruchu pociągów na odcinku Rzeszów – Kolbuszowa o długości ok. 29 km oraz podwyższenie prędkości rozkładowej z V= 30 km/h do 70 km/h.
W 2000 r. ze względów ekonomicznych został zawieszony ruch pociągów: pasażerskich na odcinku Ocice – Rzeszów, towarowych na odcinku Ocice – Głogów Małopolski. Ogółem, w latach 2006 - 2009, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny w Krakowie zrealizował zadanie inwestycyjne o nazwie „Modernizacja linii kolejowej Rzeszów – Warszawa przez Kolbuszową, na linii nr 71 Ocice – Rzeszów na kwotę 178,15 mln zł, ze środków budżetowych
 i własnych. W ramach tego zadania wykonano modernizację :
  • 68,76 km nawierzchni torowej,
  • 56 obiektów inżynieryjnych,
  • 11 peronów,
  • 81 przejazdów kolejowych,
oraz montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na 30 przejazdach i 9 na szlakach kolejowych. Pozwoliło to na podniesienie prędkości rozkładowej pociągów do 70/110 km/h Efektem tej modernizacji jest m.in.: uruchomienie od nowego rozkładu jazdy pociągów 2009/2010 połączenia kolejowego w relacjach :
  • Rzeszów do Warszawy przez Stalową Wolę Rozwadów i Lublin (1 para pociągów),
  • Rzeszów-Tarnobrzeg (1 para pociągów ),
  • Rzeszów-Stalowa Wola Rozwadów ( 3 pary pociągów ).
Dodatkowymi efektami realizacji inwestycji będą przeniesienie ruchu samochodowego na kolej (zmniejszenie kosztów zewnętrznych, tj. kosztów zanieczyszczenia środowiska, wydłużenie żywotności drogi kołowej, zmniejszenie ilości wypadków drogowych, związanych z ograniczeniem natężenia ruchu, zwłaszcza lokalnego, zmniejszenie kosztów leczenia i rent związanych z wypadkami na drogach kołowych); zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych; aktywizacja regionu (poprawa dostępności atrakcyjnych turystycznie regionów województwa podkarpackiego poprzez umożliwienie szybkiego połączenia z Warszawą oraz północną i centralną częścią Polski ). Linia kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów o długości ponad 67 km, w powiązaniu z linią nr 25 Łódź Kaliska – Dębica oraz linią nr 8 Warszawa – Kraków stanowi najkrótsze połączenie Rzeszowa z Warszawą. Modernizacja linii cieszy się dużym poparciem społeczności lokalnej. Prace nad przywróceniem przejezdności linii oraz poprawy jej parametrów eksploatacyjnych były i są współfinansowane przez Urzędy Marszałkowskie Województw: Podkarpackiego i Świętokrzyskiego (na łącznym poziomie 4,88 mln zł brutto) w zakresie opracowania studium wykonalności. Dodatkowych informacji udziela:

Dorota Szalacha
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Krakowie tel. (0-12) 393 54 00
e-mail: d.szalacha@plk-sa.pl