Kolejowy przełom w Policach: Towarowe składy dojadą do portu

Efektem inwestycji będzie zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach i historyczne umożliwienie kolejowego dostępu do portu. Obecnie ruch pociągów towarowych odbywa się linią Szczecin – Trzebież Szczeciński głównie do stacji Police Chemia należącej do Grupa Azoty Zakładów Chemicznych „Police” S.A. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, powstanie długo oczekiwana możliwość bezpośredniego transportu ładunków do portu w Policach. Możliwy będzie bezpośredni transport większej liczby surowców jako składów towarowych. Zwiększy się konkurencyjność kolei – ekologicznego środka transportu w przewozie towarów, co przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu.
- Ta inwestycja to przełomowy krok w historii tego 5. co do wielkości portu w Polsce. Połączenie Polic z siecią kolejową oznacza lepszą dostępność, sprawniejszą logistykę, zwiększenie potencjału przeładunkowego i dalszą możliwość rozwoju. Port w Policach przyłączając się do polskiej i szerzej europejskiej sieci transportowej dosłownie otwiera się na świat - powiedział Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
W ramach wspólnej inwestycji ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police, wybudowana zostanie zelektryfikowana linia kolejowa (nr 437), łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Zostaną zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ul. Jasienicką. Obiekt zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).
- Usprawnienie przewozów towarowych to jeden z kluczowych filarów naszej działalności. Konsekwentnie realizujemy liczne inwestycje i inicjatywy, które przekładają się na szybszy i bardziej efektywny transport cargo. Ułatwiliśmy m.in. dostęp do tras przewoźnikom towarowym oraz zwiększyliśmy prędkości dla pociągów towarowych na sieci, likwidujemy ograniczenia i wąskie gardła, co znacząco przyspiesza realizację usług. Dzisiejsza umowa to kolejny ważny krok – inwestycja, która nie tylko zwiększy atrakcyjność połączeń do portów, ale również odciąży transport drogowy, przynosząc korzyści całemu sektorowi logistycznemu - mówi Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawcą prac realizowanych w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 406 oraz budowa węzła/bocznicy kolejowego „Port Police” wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police realizowanego w ramach projektu pn. „Utworzenie kolejowego dostępu do Portu Morskiego w Policach” będzie spółka Torpol S.A. Przewidywany termin zakończenia prac zasadniczych to II kwartał 2027 r. Wynoszące 201 mln zł brutto (163 mln zł netto) koszty robót budowlanych pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron sfinansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Wynosząca 54 mln zł brutto (44 mln zł netto) część zadania leżąca po naszej stronie, finansowana jest ze środków budżetu państwa.