Powrót

Kolej zmienia regiony, kolej zmienia Polskę

Głównym celem prac remontowych, rewitalizacyjnych i modernizacyjnych są: poprawa stanu torów i peronów z uwzględnieniem pełnej dostępności dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, a także wyższe bezpieczeństwo i komfort podróży. To jednak nie jedyne korzyści z prowadzonych działań.

„Zbliżenie” miast i województw

Różnice w czasach przejazdów liczone w godzinach mogą robić wrażenie, ale korzyści z inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odczują także pasażerowie korzystający z połączeń w obrębie aglomeracji, także zyskując cenne minuty. W województwie kujawsko-pomorskim pociągi osobowe od kilku miesięcy pokonują odcinek z Torunia do Bydgoszczy w niecałe trzy kwadranse. To o ponad 20 minut krócej, niż poprzednio. Jeszcze w tym roku składy na odcinku Chełmża – Grudziądz pojadą 20 minut krócej, a czas przejazdu na trasie z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego zmniejszy się o 25 minut. Kolej zbliży do siebie także m.in. woj. opolskie i wielkopolskie. W sierpniu 2015 r. zakończy się rewitalizacja blisko 90 km torów pomiędzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem, co spowoduje, że podróż będzie o około 20 minut krótsza. Na finiszu są prace związane z modernizacją trasy kolejowej Częstochowa – Fosowskie. Dzięki ułożeniu blisko 100 km nowych torów, podróż pomiędzy stolicą a Wrocławiem będzie trwała poniżej 4 godzin. To wynik lepszy o ponad 1,5 godziny od obecnego. Roboty zakończą się na przełomie 2014/2015 r.

Ponad 300 km w niecałe 3 godziny

Inwestycje PLK „skracają” dystans między stolicami regionów. Jeszcze w tym roku 330-kilometrową trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pasażerskie pokonają w rekordowym czasie 2 godziny i 58 minut. Dzięki wielomiliardowym inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej pojadą z prędkością 200 km/h. Znacznemu skróceniu ulegną również czasy przejazdu pomiędzy Warszawą a Krakowem (2 godz. 28 min.) i Warszawą a Katowicami (2 godz. 34 min.). Tym samym transport kolejowy staje się bardziej konkurencyjny względem drogowego, ograniczy ruch samochodowy i zwiększy bezpieczeństwo na regionalnych drogach.

Również w grudniu, w czasie nieco ponad 3 godziny, będzie można przejechać pociągiem ze stolicy Wielkopolski do Trójmiasta. Przyspieszenie na trasie między Poznaniem a Gdynią (3 godz. 17 min.) umożliwiły prace rewitalizacyjne zrealizowane w ostatnich latach na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Koegzystencja pociągów z samolotami

Od 2012 r. pasażerowie mogą korzystać z „odlotowego” połączenia pomiędzy centrum Warszawy a Lotniskiem Chopina. Teraz śladem stolicy idą inne miasta. Już w 2015 r. Kraków będzie mógł pochwalić się bezpośrednim połączeniem centrum miasta z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Balicach. Inwestycja wpisuje się w plany rozwoju miasta i uruchomienia pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia. PLK prowadzi także prace przygotowawcze do budowy dwukilometrowej linii kolejowej z Szyman do Portu Lotniczego Mazury, a na wstępnym etapie – przetarg na dokumentację – jest rewitalizacja i odbudowa linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która pozwoli na dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach.

Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyczyniają się do wzrostu gospodarczego Polski i rozwoju regionów. Nie bez znaczenia są także inne kwestie – kolej jest najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu.

Mirosław Siemieniec

Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl
T: + 48 22 473 30 02

T: + 48 694480239