Powrót

Kolej wraca do Łomży po 30 latach – trwa kluczowa inwestycja dla regionu

Prace na stacji w Łomży fot. Tomasz Łotowski

Nowa stacja, 2 perony i 4 tory, a na nich pociągi – to coraz bardziej realna perspektywa dla mieszkańców Łomży. Inwestycja realizowana przez Polskie Linie Kolejowe przywróci kolej i stworzy nowe możliwości komunikacji. Składy między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku planowany jest na ok. 1h 35 min.

Pierwsze roboty budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach: tor na 17 km odcinku Łomża-Śniadowo został zdemontowany, w Konarzycach i Kozikach powstają perony, a na szlaku wykonawca kontynuuje roboty ziemne. W samej Łomży zabudowaliśmy też 4 pierwsze rozjazdy i pracujemy na torach stacyjnych.

– Prace w Łomży i na linii do Śniadowa ruszyły i widać ich postęp. Charakterystyczne elementy nowych peronów widać już Kozikach i w Konarzycach, co jest szczególnie wymownym znakiem powrotu kolei. W przyszłym roku mieszkańcy Łomży ponownie wsiądą do pociągów – ostatni skład pasażerski odjechał stąd w 1993 r. Dotrzymujemy obietnic, aby miasto i region zyskiwały nowe możliwości rozwoju – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Rozpoczęcie prac budowlanych poprzedziły przygotowania – wykonawca gromadził materiały. Do budowy 17 km linii wykorzystane zostanie 40 km szyn, ponad 30 tys. szt. podkładów oraz 100 tys. ton tłucznia.

Projekt dla dobrych podróży

Linia Śniadowo-Łomża zostanie w zasadzie zbudowana od nowa – wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, powstanie stacja w Łomży oraz przystanki osobowe Koziki, Konarzyce i Mężenin. Dla sprawniejszych podróży budujemy też około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. Dzięki temu możliwy będzie ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji Śniadowo.

Ruch pociągów na linii Śniadowo – Łomża zostanie przywrócony w czerwcu 2026 r. Prace modernizacyjne będą jednak kontynuowane do II kw. 2029 r. Na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) dla potrzeb pasażerów zmodernizujemy stacje Śniadowo, Czerwony Bór i Sokoły oraz przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Stacja Czarnowo-Undy zyska nowy układ torowy. Na części trasy do Łap wymieniane będą szyny, podkłady i tłuczeń.

Budżet inwestycji: zakres podstawowy – 298 mln zł netto (367 mln zł brutto); zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Więcej o Programie https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.

Kontakt dla mediów:
Tomasz Łotowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 798 876 051