Powrót

Jeszcze szybciej z Warszawy do Gdańska

Zdalna kontrola stanu technicznego pociągów

Urządzenia (DSAT), przeznaczone do wykrywania awarii taboru zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego działają zdalnie. Mierzą bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują koła na szyny. Nieprawidłowości, np. przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce, czy nadmierne oddziaływania dynamiczne pociągu na tory są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. 

Informacje te zapewniają nie tylko podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Dzięki nim wydłuża się czas życia infrastruktury kolejowej i zmniejszają się koszty utrzymania taboru kolejowego – wyjaśnia dr inż. Mariusz Buława, prezes firmy Voestalpine Tens, która na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. montowała urządzenia na linii E 65 Warszawa – Gdynia. Koszt inwestycji to ponad 26 mln zł brutto. 


Dodatkowa kontrola bezpieczeństwa ruchu 

Montaż urządzeń do zdalnego wykrywania awarii taboru towarzyszy budowie, na trasie ze stolicy do Trójmiasta, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS - European Rail Traffic Management System). 

Działanie systemu ERTMS polega na przekazywaniu z pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów. Prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a ewentualne jej przekroczenie powoduje automatyczne wymuszenie hamowania. Niemożliwe jest również pominięcie przez maszynistę sygnału "stój" na semaforze, ponieważ system automatycznie zatrzyma pociąg. 

System zapewnia również cyfrową, bezprzewodową  łączność pomiędzy dyżurnym ruchu a maszynistą oraz cyfrową transmisję danych.

Wdrożenie systemu podniesienie poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów. Zwiększy się także przepustowości linii. Pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni, na wybranych odcinkach, pojadą z prędkością powyżej 160 km/h. 


Ważna inwestycja PLK

Jest to ostatni etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia oraz dostosowanie jej parametrów do standardów międzynarodowych, zapewniających bezpieczny ruch pociągów pasażerskich i towarowych. Kompleksowa modernizacja 350 km linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, objęła przebudowę i wymianę 850 km torów wraz z siecią trakcyjną, budowę 150 nowych peronów, ponad 600 obiektów inżynieryjnych takich jak, wiadukty kolejowe, drogowe, przejścia dla pieszych, przepusty. 



Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.  + 48 883 354 177
e-mail: maciej.dutkiewicz@plk-sa.pl



"Modernizacja Linii kolejowej E65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia w zakresie
warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R,DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego"
POIiŚ 7.1 - 1.4 współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Pliki do pobrania