Gotowi do zimy! Polskie Linie Kolejowe stawiają na niezawodność i bezpieczeństwo

Służby techniczne Polskich Linii Kolejowych S.A. nieprzerwanie czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów, reagując na zmieniające się warunki atmosferyczne. Całodobowy monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów na trasy, co minimalizuje ryzyko zakłóceń w ruchu.
Przed nadejściem zimy dokonaliśmy kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej. W ramach przygotowań wykonano niezbędne naprawy, usunięto drzewa zagrażające upadkiem na tor lub sieć trakcyjną, a także przeprowadzono przeglądy i konserwację sprzętu odśnieżającego oraz urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Na odcinkach szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych - łącznie na ponad 800 km torów - ustawiono specjalne zasłony - żywopłoty, parkany i przenośne zasłony.
W celu usuwania lub łagodzenia skutków niekorzystnych warunków pogodowych na krajowej sieci kolejowej rozlokowano 279 specjalistycznych pojazdów do odśnieżania torów i rozjazdów kolejowych: 11 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 38 pługi oraz 230 odśnieżarek. Do pracy w warunkach zimowych przygotowane są 182 zespoły przeznaczone do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ekipy dysponują około tysiącem maszyn, w tym wózkami motorowymi i pociągami roboczymi do wywozu śniegu, samochodami i ładowarkami.
Ponad 22 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, które wytapiają śnieg i lód z ruchomych części rozjazdów, zapewniając ich sprawne działanie podczas mrozów i opadów śniegu. Dodatkowo wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są preparatami o niskiej temperaturze krzepnięcia. Przewody jezdne sieci trakcyjnej na głównych trasach – na łącznej długości ok. 2,7 torokilometrów - pokrywane są środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, co ogranicza ryzyko ich zerwania przez pantografy elektrycznych pojazdów trakcyjnych. W usuwaniu awarii na sieci trakcyjnej może uczestniczyć 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A.
W szczególnie trudnych warunkach zimowych o przejezdność linii kolejowych dba blisko 12,5 tys. pracowników w tym 10,5 tys. pracowników Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz 2 tys. pracowników firm zewnętrznych. Utrzymaniem obiektów infrastruktury kolejowej zimą - m.in. kładek i peronów - zajmują się pracownicy firm sprzątających, odpowiedzialni nie tylko za utrzymanie czystości, ale także odśnieżanie i usuwanie lodu z tych obiektów. Częstotliwość działań dostosowywana jest do aktualnych warunków pogodowych.
Zimowe utrzymanie PLK SA obejmuje perony, kładki i dojścia dla pieszych (6,0 mln m2 powierzchni), ponad 36 tys. km torów, ponad 37 tys. rozjazdów, ok. 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.
Wsparcie dla pasażerów w czasie podróży
Centrum Wsparcia Klienta, działające przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, jest dostępne dla podróżnych na każdym etapie podróży. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aktualizując komunikaty i nadzorując przejazdy osób z niepełnosprawnością. W przypadku utrudnień Centrum uczestniczy w organizacji zastępczej komunikacji.
Pasażerowie mogą również szybko zgłosić wszelkie nieprawidłowości, takie jak oblodzenie czy zaśnieżenie peronów poprzez aplikację lub stronę Sprawny Peron.
