Powrót

Giżycko: pociągi wracają na tory do Olsztyna

Widok z góry na stację Kętrzyn. fot. Damian Strzemkowski PLK

14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, po 2 latach prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 38 pociągi wrócą na odcinek Giżycko – Korsze, wyprzedzając tym samym założony harmonogram inwestycji. Na podróżnych czekają nowe perony na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Na trasę wyjadą składy spalinowe, a po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego także pociągi prowadzone trakcją elektryczną. Na odcinku w kolejnych miesiącach będą jeszcze prowadzone prace związane z torami bocznymi na stacjach, drogami dojazdowymi, przejazdami kolejowo - drogowymi, zagospodarowaniem terenu oraz porządkowaniem placu budowy. Zakończenie wszystkich robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r.

Prace na odcinku Ełk – Giżycko zbliżają się do zakończenia. Pociągi wróciły na trasę w czerwcu br., a we wrześniu wyjechały pierwsze składy elektryczne. Był to historyczny moment w dziejach kolei na Mazurach. Aktualnie ostatnie prace koncentrują się na przystankach Woszczele i Siedliska, gdzie powstają mijanki, które poprawią przepustowość linii. Oddanie mijanek do użytku planowane jest w grudniu br. Od 14 grudnia najszybsze pociągi już na całym odcinku między Ełkiem a Giżyckiem pojadą z prędkością do 160 km/h.

Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowaliśmy i zelektryfikowaliśmy 49 km torów. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów w Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów możliwe jest dzięki nowym urządzeniom sterowania. Na trasie przebudowaliśmy 59 inżynieryjnych, a dla wyższego poziomu bezpieczeństwa na styku dróg i linii kolejowej zmodernizowaliśmy 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Powstały również dwa nowe wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście pod torami w Giżycku, w ciągu ul. Unii Europejskiej.

Lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem to najważniejsze efekty prac na linii nr 38. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu trasę Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn w czasie poniżej 2 godzin, czyli około 50 minut szybciej niż przed modernizacją i elektryfikacją.

Wartość zadania na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto), w tym dofinansowanie unijne – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Prace na odcinku Giżycko – Korsze kosztują 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) i są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dodajmy, że w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” zbudujemy także pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2026 r. Ich wartość wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), w tym dofinansowanie ze środków KPO.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02