Powrót

Dzień dobry, bo w Łodzi

Kamień, szkło i stal – to charakterystyczne elementy nowego dworca Łódź Fabryczna. W obiekcie dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z z 10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych. 


100 m² kolorowych murali 

Do nowoczesnej geometrii dworca, ale i do tradycji umieszczania w takich obiektach obrazów, nawiązują murale. Kontrastowe kolory prac mają ożywić surowe, minimalistyczne wnętrza. Murali w dworcowych poczekalniach jest pięć. Autorką czterech jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej. 

- Na muralach pojawiają się różnorodne postacie, m.in. artyści, biznesmeni, osoby starsze, studenci. Chciałam już na dworcu pokazać, że Łódź to miasto, w którym nie tylko się bywa, ale można też fajnie żyć – mówi Katarzyna Bogucka.

W przestrzeni murali są też hasła – powitania m.in. „Dzień dobry, bo w Łodzi", "Miłego dnia". 

Głos i obraz dla pasażera 

Obiekt zaopatrzony jest w system informacji głosowej i wizualnej. Obejmuje on megafony, wyświetlacze LCD oraz typowe tablice informacyjne z rozkładami jazdy i oznakowania kierunkowe. Wyraźną informację pasażerską gwarantuje 56 elektronicznych podświetlanych tablic. 24 z nich, umieszczonych na peronach, dodatkowo wyposażono w zegary. 

Pasażerowie na dworcu będą także korzystać z 14 wyświetlaczy LCD, które na bieżąco będą podawały informacje na temat odjazdów i przyjazdów pociągów. Na każdym poziomie popłyną też do pasażerów informacje głosowe z głośników. 


Dworzec pomoże 

Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść/wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o sytuacji np. zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy. Udogodnienia były konsultowane z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome.


Słońce będzie na peronach 

Światło słoneczne dzięki przeszklonym dachom dworca będzie w holu, gdzie dla pasażerów przewidziano 18 kas biletowych, a także dotrze na perony 16,5 m pod ziemią. Ponadto obiekt oświetla 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Do rozmieszczenia opraw i podłączenia urządzeń ułożono wewnątrz budynku 340 tys. km kabli. Na zewnątrz zamontowano 500 lamp. 


Windy, schody i ruchome taśmy 

Podróż rozpocznie i zakończy się na 4 wygodnych peronach. Trzy mają długość 400 m, a jeden 300 m. Każdy wyposażony jest w 8 ławek i dodatkowe siedziska. Poza wyświetlaczami umieszczono także specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Bezpieczeństwo osobiste podróżnych będzie także wzmacniał monitoring.

Wygodną komunikację między trzema poziomami obiektu zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind opisanych alfabetem Braille'a. Na każdym peronie będą po 2 windy, schody ruchome, a także ułatwiające transport bagaży taśmy. W całym obiekcie przewidziano niezależne drogi dla personelu technicznego. 

Na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem (jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony – średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zajmuje minutę. 


TORY

Na stacji Łódź Fabryczna i w tunelu jest 12 km torów. 18 rozjazdów umożliwi dobrą obsługę wjazdów i wyjazdów pociągów. Przygotowane są także urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiedzialne za bezpieczne prowadzenie ruchu. Nad torami, na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do „podziemnych” warunków rozwieszona jest sieć trakcyjna.

Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych brutto. 



Kontakt dla mediów:
Joanna Kubiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48  22 473 30 02

Pliki do pobrania