Powrót

Dzięcioł i sowa obok linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach

Budowa linii kolejowej w Siewierzu, widok z lotu ptaka na budowaną linię, widać maszyny, dookoła lasy, fot. Szymon Grochowski

Wzdłuż odbudowywanej linii kolejowej Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko-Tarnowskie Góry PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniają ochronę środowiska naturalnego. Będą nasadzenia drzew i krzewów na powierzchni ponad 7 ha na terenie Nadleśnictwa Świerklaniec i Siewierz. Przewidziano posadzenie m.in. śliwy tarniny, głogu, róży – gatunków dostosowanych do warunków siedliskowych ptaków: gąsiorka i jarzębatka. Będą zamontowane budki lęgowe dla dzięcioła, sowy włochatki i gołębia siniaka. Zwierzęta żyjące na ziemi bezpiecznie przejdą pod linią kolejową, gdyż będą odpowiednio przygotowane i dodatkowe przepusty dla zwierząt. Dla płazów przewidziano wodny zbiornik, który zapewni im odpowiednie warunki bytowania. Zaplanowane w zakresie inwestycji działania są zgodnie z decyzjami środowiskowymi.

Pociągiem do samolotu

Inwestycja przygotowuje warunki do podróży i przewozu towarów na lotnisko w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia.Jejefektem będzie dojazd koleją – najbardziej ekologicznym rodzajem transportu zbiorowego - do portu lotniczego „Katowice Airport”. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie ok. godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu.

Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Już widać efekty robót na projekcie. Na łącznicy między stacją Zawiercie a linią na lotnisko i moście kolejowym koło Zawiercia, poza robotami torowymi, wykonywana jest elektryfikacja trasy. Od kwietnia prowadzone są też prace na torach między Siewierzem a terenem przyszłej stacji Pyrzowice Lotnisko. Poza nowym torem i elektryfikacją linii, zamontowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.

Krajowy Program Kolejowy to znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów. Atrakcyjność kolei wzmocni spójna sieć kolejowa o wyższych prędkościach, zapewniających krótsze podróże we wszystkich regionach, w ruchu międzyregionalnym oraz konkurencyjne przewozy towarowe m.in. łączące Śląsk z portami Trójmiasta, Szczecina i Świnoujścia.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571