Powrót

Dobre zmiany na kolejowej mapie Katowic. Są już nowe tory, wiadukty i peron

Nowy przystanek Katowice Uniwersytet, fot. Łukasz Hachuła, Polskie Linie Kolejowe (1)

Są już efekty wielkiej inwestycji realizowanej przez PLK SA na katowickim węźle kolejowym. Na stacji Katowice przebudowaliśmy peron nr 1, z którego korzystają podróżni. Obiekt wyposażyliśmy w nową nawierzchnię z wypukłą fakturą, są ławki, osłony przed wiatrem i poręcze do odpoczynku na stojąco. Do końca 2025 r. pasażerowie będą mieć do dyspozycji dwie windy, w tym jedną większą, umożliwiającą przewóz rowerów. Docelowo, cała stacja będzie wyposażona w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem. Aktualnie pracami objęty jest peron nr 2, który zostanie wydłużony w stronę ul. św. Jana po to, by przy jednej krawędzi mogły zatrzymywać się dwa pociągi. Odnowimy znajdującą się na peronie wieżę ciśnień. W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków wzmocnimy konstrukcję, oczyścimy elewację, wymienimy dach, a także okna i drzwi. Na parterze wieży wykonane zostanie nowe przejście dla podróżnych, ułatwiające korzystanie z dłuższego peronu. Po zakończeniu inwestycji wieża odzyska dawny blask, a w odnowionym wnętrzu będą zlokalizowane pomieszczenia techniczne służące obsłudze stacji Katowice. W kolejnych etapach przebudujemy pozostałe perony. Dodatkowo pod torem przy peronie nr 1 wybudujemy tunel, który umożliwi połączenie stacji Katowice z ul. Mikołowską i dalej z Międzynarodowym Dworcem Autobusowym.

Pociągi kursują nowym torem i przejeżdżają po nowo wybudowanych konstrukcjach wiaduktów nad ul. Graniczną i Mikołowską. Roboty prowadzimy teraz na sąsiednich częściach obiektów. Od dziś mieszkańcy znów skorzystają z przejścia pod wiaduktem na ul. Granicznej, które od 9 października było wyłączone z uwagi na prace rozbiórkowe. W styczniu 2026 r. ulicę udostępnimy kierowcom. Prace na obiekcie będą kontynuowane, ale nie wpłyną już na ruch pieszy i samochodowy. W styczniu 2026 r. ruch drogowy w kierunku centrum miasta przywrócimy na ul. Mikołowskiej.

Prowadzimy prace wykończeniowe na nowej części wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej. Na przełomie października i listopada, kierowcy pojadą po nowej jezdni, a wykonawca przystąpi do budowy sąsiedniej części obiektu.

Między stacją Katowice a przystankiem Załęże powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi. Budowane obiekty mają od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów – pasażerskich i towarowych. Widać już konstrukcję pięciu obiektów. Pociągi jadące w i z kierunku Gliwic przejeżdżają pod jednym z nich. Na obiektach ułożymy cztery tory, a pozostałe tory poprowadzimy „dołem”. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory.

Zakończyliśmy budowę nowych wiaduktów kolejowych nad ul. Przodowników i ul. Załęską w Katowicach, po których kursują już pociągi towarowe. Obiekty zostały wybudowane na nowo w ciągu niecałych 10 miesięcy. Kierowcy korzystają z przejazdu pod obiektem na ul. Załęskiej. Droga pod obiektem na ul. Przodowników nadal jest przeznaczona na potrzeby budowy, a przejście dla pieszych i dojazd do ogródków działkowych są możliwe na dotychczasowych warunkach.

Prace na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzimy w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego. Tempo robót jest utrzymane. Każdego dnia setki osób są zaangażowane w przebudowę katowickiego węzła kolejowego. Do pracy wyjechało już ponad 540 maszyn budowlanych.

Kolej w Katowicach zmieni się nie do poznania

Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic wybudujemy łącznie 100 km nowych torów - ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem! W efekcie prac na katowickim węźle kolejowym podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Na terenie Katowic wybudujemy nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa (w ramach sąsiedniej inwestycji), Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów, przepustów i przejść podziemnych. W ramach prac przewiduje się budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to łącznie ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.

Postęp prac można śledzić na profilu na Facebooku: www.facebook.com/slaskienatorach oraz na stronie internetowej dedykowanej inwestycji, gdzie również opublikowaliśmy galerię aktualnych zdjęć - www.slaskienatorach.pl.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571