Powrót

Częstochowa – Fosowskie: Rekordowo krótka podróż koleją

Dzięki ułożeniu blisko 100 km nowych torów na odcinku z Częstochowy do Fosowskiego podróż koleją pomiędzy stolicą a Wrocławiem skróciła się o ponad 1,5 godziny. Roboty zakończyły się na przełomie 2014/2015 r.

Efektem inwestycji jest znaczna poprawa konkurencyjność transportu kolejowego. Podróżni pokonują trasę ze stolicy do Wrocławia w rekordowo krótkim czasie 3 godzin i 42 minut, a będzie w 3,5 godz. Obecnie są dobre warunki dla otworzenia regionalnych połączeń z Częstochowy do Lublińca, które przed remontem trasy zostały zawieszone – mówi Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Inwestycja PLK umożliwia również uruchomienie bezpośredniego połączenia z Częstochowy do Kielc – przejazd zajmie ok. 1 godziny 25 min. Podróżujący z tego miasta oszczędzą także czas w drodze do Krakowa, gdyż pojadą 1 godzinę 45 min (zamiast 2 godzin), Koniecpola – 45 min. (zamiast ponad 1 godziny), Lublińca – ok. 35 min. 

Rewitalizacja odcinka Częstochowa – Fosowskie oznacza nie tylko krótsze czasy przejazdu. To także wyższy komfort obsługi podróżnych. Budowa wiat, instalacja nowoczesnego systemu nagłośnienia i tablic informacyjnych, usunięcie barier architektonicznych – to część wprowadzanych udogodnień. Nowy wygląd zyskały perony na stacjach i przystankach : Pludry, Pawonków, Lisowice, Lubliniec, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Częstochowa Stradom, Kochanowice, Lisów i Herby Stare. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, oświetlenie i elementy małej architektury. 

W Lublińcu odnowiono peron, w tym zabytkowe konstrukcje stalowe, a także przejście podziemne, które wyłożono m.in. granitowymi płytami. W ramach robót dodatkowych w Częstochowie Stradomiu i w Lublińcu w pierwszym kwartale br. zostanie również zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej.

Dzięki inwestycji podwyższony został poziom bezpieczeństwa podróży i ruchu drogowego, m.in. poprzez zastosowanie sygnalizatorów świetlno-dźwiękowych na 8 przejazdach kolejowo-drogowych. 

Płynność ruchu kolejowego poprawił montaż nowych rozjazdów oraz remont wiaduktu i mostu kolejowego w okolicy Pawonkowa.

Bez zakłóceń w ruchu pociągów, kończy się demontaż starych konstrukcji sieci trakcyjnej. 

Liczby projektu:
104 - km sieci trakcyjnej
98 - kilometry torów
82 - rozjazdy kolejowe
71 - obiektów inżynieryjnych
44 - przejazdy kolejowe
19 - peronów



Projekt POIiŚ 7.1-67: „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:

Mirosław Siemieniec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rzecznik prasowy
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 662 114 900