Powrót

Centrum komunikacyjne w Łodzi do 2014 roku

Do 2014 roku w centrum Łodzi powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce, multimodalne centrum komunikacyjne. W jednym miejscu będą znajdowały się stanowiska autobusów dalekobieżnych i dworzec kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości, otoczony przestrzenią komercyjną wysokiej klasy. Dzięki temu podróże koleją i dalej np. tramwajem lub autobusem staną się łatwiejsze. Zakończenie planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji (budowa kolei aglomeracyjnej, połączenie tunelem dworca Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska, budowa kolei dużych prędkości na trasie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław) pozwoli również na odciążenie zakorkowanych w godzinach szczytu łódzkich dróg. Podróż koleją z miast regionu łódzkiego do Łodzi będzie łatwiejsza, a miasto stanie się jednym z najlepiej skomunikowanych ośrodków w kraju.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna w przyszłości stanie się częścią tzw. Nowego Centrum Łodzi. Tory i perony znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Stacja kolejowa Łódź Fabryczna będzie posiadała cztery perony i osiem torów. Ten wyjątkowy projekt przewiduje także w przyszłości powstanie tunelu dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i drugiego, dla kolei dużych prędkości. Zbudowany zostanie również system parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź" oraz parking dla rowerów. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe. W północnej części dworca  znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

17 października miasto Łódź dokona wraz z PKP S.A. notarialnej wymiany gruntów – to jedna z największych takich operacji, jeśli nie największa, w ciągu ostatnich lat. Zamiana gruntów to jeden z najważniejszych etapów niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowego dworca Łódź Fabryczna.

Kilka dni później (3 – 4 dni) plac budowy zostanie przekazany wykonawcy i rozpocznie się grodzenie terenu (trzeba wygrodzić łącznie około 20 hektarów). Ruszą również prace przygotowawcze:

- wyburzanie obiektów

- rozbiórka peronów

- demontaż wiat peronowych

- demontaż torów i innych urządzeń ruchu kolejowego.

Wyżej wymienione prace to tzw. ogólne zagospodarowanie placu budowy. Zostaną także wykonane badania geologiczne oraz zinwentaryzowane będą wszystkie kolizje podziemnych instalacji. Od listopada do kwietnia wykonawca musi również wykonać wycinkę drzew. Termin wykonania tego zadania jest uwarunkowany przepisami o ochronie środowiska. Wszystkie wyżej wymienione roboty potrwają kilkanaście tygodni.

Sposób zagospodarowania samego budynku dworca Łódź Fabryczna jest konsultowany z konserwatorem zabytków.

Budowę multimodalnego dworca Łódź Fabryczna zrealizuje konsorcjum firm: Torpol Spółka z o.o., Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Inwestycja  jest finansowana przez:

  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - 1 288 855 452,34 PLN
  • Miasto Łódź - 412 905 234,31 PLN
  • PKP S.A. - 57 528 765,06 PLN.

W czasie prac pociągi pojadą zmienionymi trasami. Część skończy bieg na stacji Łódź Widzew, inne pojadą między innymi przez stację Łódź Kaliska. Prosimy o sprawdzanie rozkładu jazdy przed planowana podróżą.

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zadanie 7.1- 24.2 - Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap II, Lot B - odcinek Łódź Widzew - Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna - budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową.

 

Informacje dla mediów:

Maciej Dutkiewicz

Rzecznik Prasowy

Centrum Realizacji Inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl,

tel. +48 22 47 33 640