Powrót

Bezpieczniej na przejazdach kolejowych w województwie podlaskim

W 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 8 przejazdów kolejowo – drogowych w województwie podlaskim. Wyeksploatowane urządzenia zostaną zastąpione nowoczesną sygnalizacją lub rogatkami uruchamiającymi się przed przejazdem pociągu. Modernizacja obejmuje m.in. 2 przejazdy na linii Białystok – Ełk oraz 6 skrzyżowań pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie również na kolejnych 25 przejazdach na trasie biegnącej z Białegostoku w stronę Warszawy. PLK na 2017 rok przygotowują modernizację trasy Warszawa – Białystok na terenie województwa podlaskiego. Oprócz wymiany wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, m.in. torów, mostów, wiaduktów, gruntowną przebudowę przejdą wszystkie przejazdy.

Na wszystkich skrzyżowaniach zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna. Oprócz tego, na części z nich pojawią się nowoczesne urządzenia samoczynne. Dzięki montażowi dodatkowej sygnalizacji, maszyniści będą otrzymywali sygnały o działaniu urządzeń. W przypadku ich uszkodzenia, maszynista, zgodnie z przepisami, ogranicza prędkość pociągu do 20 km/h i zachowuje szczególną ostrożność. Modernizacja pozwoli również na szybszą jazdę pociągów na skrzyżowaniach drogi i toru - wprowadzane zabezpieczenia odpowiadają wymaganemu poziomowi bezpieczeństwa przy rosnącej liczbie aut. Obiekty zostaną także wyposażone w urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń. 

Inwestycja prowadzona na liniach biegnących z Białegostoku na północ, która zakończy się w tym roku, jest częścią ogólnopolskiego programu dzięki, któremu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontują 307 przejazdów w całym kraju. Koszt realizacji zadania to ponad 300 mln zł, a w samym województwie podlaskim około 8 milionów zł. Koszt prac związanych z modernizacją przejazdów na linii Rail Baltica, między Białymstokiem a granicą z województwem mazowieckim, sięgnie 30 milionów złotych. 

Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, podziemnych przejść dla pieszych, tuneli drogowych oraz dodatkowych zabezpieczeń przejazdów kolejowych. W Polsce jest ich ponad 12 500. Za ich utrzymanie odpowiada zarządca infrastruktury.  

Poza działaniami technicznymi, podnoszącymi poziom bezpieczeństwa na przejazdach PLK prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Trzy czwarte wypadków na kolei to zdarzenia na przejazdach bądź z osobami przechodzącymi przez tory w miejscach zabronionych. Działania PLK przynoszą rezultat. Liczba tych zdarzeń w 2014 r. spadła o 14% a liczba ofiar zmniejszyła się o 4%. Więcej informacji o kampanii pod adresem www.bezpieczny-przejazd.pl.  

POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I”
POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II”



Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Zespół Prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 883 354 177