Powrót

Bezpieczniej i szybciej na CMK. Pierwsza w Europie inwestycja w ramach CEF zakończona

Inwestycja to część globalnego projektu, którego celem jest modernizacja linii kolejowej E65 - fragmentu korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. PLK zaplanowała roboty na przecięciu Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 4 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie) z drogami przebiegającymi przez południową Polskę.

Środki unijne z CEF zostały przeznaczone m.in. na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową, co pozwoliło na zwiększenie prędkości powyżej 160 km/h  na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic. Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych na linii E65 uniemożliwiał prowadzenie pociągów z prędkością większą niż 160 km/h, ograniczając tym samym możliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana w ramach innych projektów. Obecnie możliwe jest zwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/h na odcinku Olszamowice – Włoszczowa.

- To pierwszy zakończony projekt CEF w PLK, ale także w Europie. Jest ważny, bo pozwolił na zwiększenie bezpieczeństwa i podwyższenie prędkości do 200 km/h na ważnej linii CMK. Kolejne projekty, uzyskane z pierwszego i drugiego naboru Instrument „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zamierzamy również sprawnie i terminowo zrealizować – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakładanym efektem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony osób korzystających z przejazdów kolejowo- drogowych dzięki zastąpieniu ich dwupoziomowymi bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Całkowicie wykluczone zostało ryzyko kolizji pojazdu drogowego z kolejowym. Równocześnie zwiększono przepustowość linii - dzięki likwidacji punktowego ograniczenia prędkości i zmniejszyły się koszty eksploatacji. 

Modernizacja objęła:
  • likwidację przejazdu kolejowego na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Katowice na przecięciu linii z drogą rejonową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno oraz budowę wiaduktu drogowego,
  • likwidację przejazdu kolejowego na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Katowice na przecięciu linii z drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie – Jamskie oraz budowę wiaduktu drogowego.
wartość całkowita inwestycji: 17,51 mln zł
dofinansowanie UE: 14,9 mln zł 

***

Instrument „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) to nowy instrument finansowy, który zastąpił dotychczasowy program TEN-T. Wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Unia Europejska przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków finansowych. Fundusze te będzie można wykorzystać w latach 2014-2020 na inwestycje dotyczące budowy i modernizacji infrastruktury w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji.

Dostępna dla Polski pula środków na inwestycje w sektorze transportu wynosi 4,14 mld EUR. Środki zostaną rozdysponowane w ramach konkursów CEF. W pierwszym konkursie o wsparcie projektów transportowych z instrumentu „Łącząc Europę” Polska otrzymała 1,94 mld EUR na realizację 17 projektów (w tym na ukończoną inwestycję PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.).

W czerwcu br. Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału środków z budżetu drugiego konkursu. Polska ma otrzymać blisko 1,9 mld EUR. Propozycja Komisji Europejskiej wymaga jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF.

Zatwierdzenie propozycji Komisji Europejskiej będzie oznaczać, że Polska otrzyma (łącznie w ramach pierwszego i drugiego konkursu) kwotę 3,84 mld EUR, wykorzystując tym samym 93 proc. środków z koperty narodowej. O pozostałe środki z koperty narodowej Polska ubiegać się będzie w ramach trzeciego konkursu CEF, którego ogłoszenie planowane jest przez Komisję Europejską na przełomie III i IV kwartału 2016 roku.

Instrument „Łącząc Europę” ma przyczynić się do zrównoważonego wzrostu. Ten z kolei będzie sprzyjał integracji społeczeństwa poprzez tworzenie nowoczesnych sieci transeuropejskich o wysokiej wydajności. Taka inicjatywa przyniesie korzyść całej Unii Europejskiej. Dotyczy to zarówno wzrostu konkurencyjności, jak również spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Dodatkową wartością będzie stworzenie środowiska bardziej sprzyjającego inwestycjom prywatnym i publicznym, poprzez połączenie ich środków finansowych oraz bezpośredniego wsparcia Unii Europejskiej. 

Wyniki będą mierzone liczbą inwestycji publicznych i prywatnych, zaangażowanych w projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania. Fundusz ma również pomóc państwom unijnym w osiągnięciu celów tzw. 20-20-20, wyznaczonych w Strategii Europa 2020, tj.:

  • ograniczenia emisji CO2 co najmniej o 20 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r.,
  • zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w odniesieniu do całkowitego zużycia energii o 20 proc.,
  • zwiększenia efektywności użycia energii o 20 proc. 
Beneficjentami projektów rekomendowanych przez Komisję Europejską w ramach II naboru CEF są:
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (10 projektów na łączną kwotę dofinansowania 1,64 mld EUR),
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (1 projekt z zakresu ITS - dofinansowanie 123 mln EUR),
  • Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. (3 projekty, na łączną kwotę dofinansowania 119 mln EUR),
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (1 projekt, na łączną kwotę dofinansowania 5,6 mln EUR),
  • Cargotor Sp. z.o.o. (1 projekt - dofinansowanie 3 mln EUR). 



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239

"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"