Powrót

Będzie raport z efektywności modernizacji linii E20


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie na opracowanie raportu pt.: Analiza post-realizacyjna w zakresie weryfikacji pierwotnego oszacowania kosztów i korzyści projektu  modernizacji linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap I”.

Analiza post-realizacyjna dla przedmiotowego projektu (Etap I) powinna zawierać:
  • identyfikacje oraz przedstawienie wartości współczynników finansowych o charakterze społeczno-ekonomicznym przyjętych na etapie przygotowania projektu i szacowanych lub wyznaczonych po jego zakończeniu;
  • określenie trafności wstępnie założonych (2001) oszacowań kosztów, wskazanie przyczyny niedoszacowań lub przeszacowań kosztów, w przypadku niedoszacowania kosztów – określenie sposobu wypełnienia luki finansowej;
  • ocenę pierwotnej analizy finansowej (2001), uwzględniając całkowite koszty inwestycji, koszty operacyjne i system poboru opłat (przychodów);
  • ocenę analizy kosztów i korzyści dla potwierdzenia lub korekty wstępnie założonych (2001) danych, z uwzględnieniem faktycznych kosztów i spodziewanych przychodów, zmian zasadniczych założeń analizy kosztów i korzyści, (np. natężenie ruchu, wskaźnik konsumpcji);
  • oszacowanie wartości obecnej projektu i wewnętrznej stopy zwrotu w oparciu o zweryfikowane prognozy i zwięzłe przedstawienie metodologii zastosowanej do dokonania szacunku;
  • wyliczenie luki finansowej dla projektu.
Rząd Polski otrzymał środki finansowe w ramach funduszu przedakcesyjnego ISPA, między innymi, na realizację projektu: Nr 2001/PL/16/P/PT/012 „Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, Etap I”. Zgodnie z Traktatem Akcesyjnym, projekty rozpoczęte w ramach ISPA, kontynuowane po 1 maja 2004 roku, realizowane są z Funduszu Spójności. Projekt na modernizację całego odcinka linii E 20 Siedlce – Terespol został podzielony na 2 etapy realizacyjne:
  • Etap I – modernizacja odcinków szlakowych linii kolejowej E 20 (Siedlce – Łuków, Łuków – Międzyrzec Podlaski, Międzyrzec Podlaski – Biała Podlaska, Biała Podlaska – Chotyłów – granica państwa), budowę odwodnienia, przebudowę przystanków i małych stacji, przebudowe LPN 15 KV, sieci trakcyjnej, likwidację i modernizacje przejazdów; 
  • Etap II – modernizacje linii kolejowej E 20/C-E 20 na odcinki Siedlce – Terespol, obejmujące pozostałe do wykonania na tym odcinku roboty budowlane, m.in.: budowę urządzeń zasilania energetycznego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i innych, jest przewidziany do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Po ukończeniu projektu, Komisja Europejska dokonuje oceny sposobu jego realizacji w aspekcie skuteczności i efektywności wykorzystania środków Funduszu Spójności. Ocena końcowa obejmuje również rzeczywisty wpływ realizacji projektu dla oszacowania stopnia realizacji pierwotnie zakładanych celów. Celem bezpośrednim zamówienia przetargowego jest uzyskanie analizy efektywności ekonomiczno-finansowej projektu „Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, Etap I”, która będzie wykorzystana w opracowaniu Raportu Końcowego dla Komisji Europejskiej. Zaplanowany czas realizacji kontraktu wynosi 85 dni od dnia podpisania umowy.Przedmiotowe zamówienie będzie finansowane w ramach projektu FS 2004/PL/16/C/PA/002 „Pomoc w zakresie przygotowania i wdrażania projektów kolejowych współfinansowanych z Funduszu Spójności”.„Projekt ten przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej”

Dodatkowych informacji udziela: 

Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 321 47