Będzie nowa jakość podróżowania koleją z Malborka do Elbląga

Rozpoczęliśmy prace remontowe na 28-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 204 między Malborkiem a Elblągiem, na ważnej trasie łączącej woj. pomorskie z warmińsko-mazurskim.
Wymienimy nawierzchnię obu torów. Będą nowe, bezstykowe szyny i podkłady strunobetonowe, co przełoży się na ograniczenie hałasu i lepszy komfort jazdy. Oczyszczona i uzupełniona zostanie podsypka tłuczniowa, a sieć trakcyjna zostanie wyregulowana. Do prac wykorzystamy maszynę do potokowej wymiany nawierzchni PUN, umożliwiającą szybkie i zautomatyzowane prowadzenie robót torowych, z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych. Dodatkowo, kierowcy przejadą sprawniej przez tory dzięki wymianie nawierzchni na 17 przejazdach kolejowo – drogowych m.in. w Fiszewie, Oleśnie i Karczowiskach Górnych.
Zakończenie prac planowane jest w grudniu br. Ich zakres nie będzie mieć wpływu na rozkład jazdy pociągów – zastępcza komunikacja autobusowa nie jest planowana. Wartość robót wykonywanych przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe w Gdańsku Sp. z o.o. wynosi 112,5 mln zł netto (137,5 mln zł brutto) ze środków PLK SA.
- Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego prowadzimy inwestycje zapewniające wygodne, szybsze, a przede wszystkim bezpieczne podróże koleją. Nie tylko te największe, jak zakończone modernizacje stacji Olsztyn Główny i Ełk czy prace na trasie Ełk – Giżycko - Korsze, ale także zapewniające coraz lepsze przejazdy pociągami w regionie. Taki jest też cel prac na trasie z Malborka do Elbląga – powiedział Krzysztof Wałdowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W 2026 r., po zabezpieczeniu środków finansowych, planowany jest drugi etap prac na tym odcinku linii nr 204. Przewidujemy montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na 5 przejazdach kolejowo-drogowych (Fiszewo, droga Dworki - Rozgart, Oleśno, droga Gajewiec – Szopy, Karczowiska Górne), a przede wszystkim modernizację sieci trakcyjnej, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h (obecnie 100-120 km/h), a pociągów towarowych do 120 km/h (obecnie 80-100 km/h). Tym samym skróci się czas podróży koleją między Malborkiem a Elblągiem o około 5 minut.