Powrót

Będzie lepsza obsługa pasażerów na stacji Warszawa Gdańska

Peron z zejściem z kładki. Warszawa Gdańska, fot. Artur Lewandowski

Powstanie dodatkowe, prawie 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Obiekt o szerokości ok. 10-metrów zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra. Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy.

Do nowego tunelu zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.

Warszawa Gdańska to ważna stołeczna stacja, która pozwala na czas dużych inwestycji dojechać sprawnie pociągiem do stolicy. Będzie też ważnym punktem przesiadkowym podczas modernizacji warszawskiej linii średnicowej. Codziennie umożliwia dojazd tysiącom pasażerów do Warszawy, dlatego chcemy zwiększyć możliwości lepszej obsługi pasażerów na stacji – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stale analizują obecną sytuację na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie dodatkowy peron nr 5, który pozwoli na rozłożenie potoków podróżnych, a tym samym uprawni obsługę pasażerów oraz zwiększy przepustowość ruchu pociągów. Kolejne planowane rozwiązania, w postaci nowego tunelu i urządzeń informacji pasażerskiej, zwiększą komfort obsługi podróżnych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy. Ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych. Zaplanowano dojścia do nowego peronu z kładki łączącej ul. Felińskiego i ul. Kłopot oraz od strony ul. Ks. Romana Indrzejczyka.

Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpisały przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn.: „Budowa zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska". Termin realizacji inwestycji, realizowanej ze środków budżetowych, będzie zależny od rozstrzygnięcia postępowania przetargowego. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414