Powrót

Będą lepsze podróże pociągiem w Beskid Żywiecki

Stacja Zwardoń, widok na perony i pociąg, fot. Katarzyna Głowacka

W poniedziałek rozpoczniemy prace przygotowawcze do przebudowy jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń. Działania będą polegały na demontażu urządzeń przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Dzięki temu sprawniej rozpoczniemy roboty zasadnicze w połowie kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń, gdzie dla komfortu przejazdów wymienimy tor. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, która zdemontuje stary tor, a w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady. PUN wymieni nawierzchnię na łącznie 37-kilometrach linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki zabudowie toru bezstykowego zmniejszy się negatywne oddziaływania linii kolejowej na otoczenie. Zamontujemy 14 nowych rozjazdów i wykonamy odwodnienie toru. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem, co wpłynie na usprawnienie przejazdu samochodów przez tory i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

- Linia kolejowa 139 łącząca Bielsko-Białą ze Zwardoniem to kluczowa trasa dla naszego regionu. Ruszamy z wielką modernizacją tej linii. Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu, pociągi przyspieszą nawet do 120 km/h na tym odcinku, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskidzie Żywieckim i poprawę komfortu przejazdu dla mieszkańców i turystów – mówi Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury.

- Kompleksową przebudowę linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu poprzedzi realizacja koniecznych prac, dzięki którym usprawnimy dojazd pociągiem od Wilkowic do Żywca i Zwardonia oraz skrócimy czas przejazdu koleją w Beskidy – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Efektem prac będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Pociągi przyspieszą, z 50 do 70 km/h oraz z 70 do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut i w warunkach górskich jest znaczącą poprawą eksploatacyjną. Po torach będą mogły kursować cięższe składy. Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap prac między Rajczą a Zwardoniem spowoduje zmiany w komunikacji. Od marcowej korekty rozkładu jazdy (od 9 marca), na tym odcinku pociągi zostaną zastąpione autobusami. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa będzie rozszerzana o kolejne odcinki aż do Wilkowic Bystrej.

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość ponad 100 mln zł netto ze środków budżetowych. Wszystkie roboty zasadnicze zakończą się w IV kwartale 2025 r.

W ubiegłym roku zrealizowaliśmy prace utrzymaniowe na odcinku linii Węgierska Górka - Zwardoń. Dzięki przebudowie 65 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów zwiększyło się bezpieczeństwo i komfort w ruchu kolejowym. Od 2022 r. podróżni na stacji Zwardoń wsiadają do pociągów z nowych peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowano ławki i wiaty oraz oświetlenie ledowe. Na zwiększenie dostępności stacji przeznaczyliśmy 7 mln zł ze środków budżetowych.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571