Powrót

50 procent mniej poszkodowanych na przejazdach kolejowych w wakacje

W lipcu i sierpniu doszło do 40 zdarzeń z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach oraz przejściach kolejowo-drogowych. Jak ustaliła policja i przedstawiciele kolei, wszystkie były spowodowane nieostrożnością kierowców. W wakacje 2016 r. zginęło 7 osób - to o 50 % mniej niż w 2015 r. (zginęło 14 osób). W zdarzeniach uczestniczyło 28 samochodów osobowych, 4 samochody ciężarowe, 2 samochody dostawcze, ciągnik rolniczy i motorower. 

Kierowcy – sprawcy wakacyjnych wypadków, jak ustalili kolejarze i policja, popełniali typowe błędy: objeżdżali zamknięte rogatki, bez zatrzymania mijali znak STOP, ignorowali czerwone światła, a nawet taranowali rogatki.

Tegoroczne statystyki pokazują, że w wypadkach na przejazdach i przejściach kolejowo -  drogowych w pierwszych ośmiu miesiącach 2016 r. doszło do 127 wypadków i kolizji. To o 1 zdarzenie mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. lecz skutki są znacznie mniejsze niż rok temu. Zginęło o 17 % mniej osób niż rok wcześniej (35 osób, o 7 mniej niż w 2015 r.), a liczba ciężko rannych spadła o 35 % (17 osób, o 9 mniej niż w ub. roku). Zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią około 0,7 procent wszystkich wypadków drogowych.


30 tysięcy bezpieczniejszych kierowców 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w trosce o bezpieczne wakacje w letnich miesiącach prowadziły akcję „Bezpieczny piątek”. Na przejazdach kolejowo-drogowych apelowano do kierowców i pieszych o zachowanie szczególnej ostrożności przy przekraczaniu linii kolejowych.

Podczas prawie 400 działań na przejazdach kolejowo-drogowych ponad 30 tysięcy kierowców, pasażerów i pieszych dodatkowo zostało poinformowanych o zasadach przestrzegania bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Przedstawiciele PLK i Straży Ochrony Kolei we współpracy z policją informowali, że gwarancją bezpieczeństwa jest tylko postępowanie zgodne z przepisami. 

- Rozmowy i ulotki przypominały, że ignorowanie zdrowego rozsądku, brawura i pośpiech to nie tylko tworzenie zagrożenia dla kierowców i ich pasażerów oraz podróżnych w pociągach, ale także dla innych użytkowników przejazdów – mówi Anna Pęk z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni, która obserwowała zachowania kierowców.

W wakacyjne piątki patrolowano także tory w okolicach tzw. „dzikich przejść”, gdzie wiele osób przekracza tory w miejscach niedozwolonych, ryzykując zdrowie i życie swoje, a także innych.

Nowy rok szkolny to dalsze działania edukacyjne PLK podejmowane w ramach kampanii w szkołach i przedszkolach. Podobnie jak w roku ubiegłym, bezpieczne zachowania będą promowane wśród uczniów w trakcie projektu „Październik miesiącem edukacji”. 


Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” 

jest jedną z największych w Europie. W 2015 roku w Brukseli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską.

Więcej informacji: www.bezpieczny-przejazd.pl oraz #SzlabanNaRyzyko

Bezpieczny piątek w liczbach:
31 000  ulotek rozdanych kierowcom i pieszym
387 akcji ulotkowo-prewencyjnych 
314 przejazdów objętych akcjami w 16 województwach
1826 pouczeń kierowców i pieszych
123 mandaty dla kierowców i pieszych

INFORMACJA z ostatniej chwili

Dziś rano ok godz. 7.00 na przejeździe, w Wólce koło Słupcy (woj. wielkopolskie) kierowca zignorował czerwone światło, zamknięte rogatki i wjechał na przejazd kolejowo-drogowy wprost pod nadjeżdżający pociąg relacji Poznań - Warszawa. W wyniku zdarzenia jedna osoba zginęła a dwie zostały ranne. 

Nieostrożne zachowanie kierowcy spowodowało do godz. 11.00 opóźnienie 15 pociągów pasażerskich jadących trasą Poznań – Warszawa. Największe opóźnienie wynosiło 160 min. Jazdę po jednym torze przywrócono o godz. 10.00, a o godz. 11.00 całkowicie usunięto utrudnienie na linii kolejowej. Natychmiast po zdarzeniu na miejsce przybyły specjalne służby. Pasażerowie otrzymywali informacje o zmianie w kursowaniu pociągów. Komunikaty były wygłaszane na stacjach i przystankach. Specjalna komisja wyjaśni dlaczego kierowca zignorował zamknięte rogatki i wjechał pod pociąg.

Nieostrożne zachowanie na przejazdach to poza tragedią także: angażowanie służb ratowniczych, opóźnienia i utrudnienia dla pasażerów, straty materialne.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48  694 480 239