Powrót

370 mln zł na szybszy transport towarów do portu w Gdańsku

Nowy most, większe możliwości linii

Gotowy jest most na Martwej Wiśle. Nowa, dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów i wadze 2 tysięcy ton docelowo umożliwi jazdę pociągom z prędkością 100 km/h. Znacznie zwiększy się też przepustowość, poprzednią przeprawą mogło przejechać 30 pociągów dziennie, po modernizacji 180. Konstrukcja została osadzona wyżej od poprzedniej oraz bez filarów w nurcie rzeki. W drugiej połowie kwietnia most zostanie oświetlony. W czerwcu rozpoczną się ostatnie prace związane z usuwaniem filarów starego mostu. Obecnie pociągi kursują zmodernizowanym torem i trwa przebudowa przejazdów, siedemnastu obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym pod drugim. 

Na dwutorowej linii prace prowadzone są etapami, by umożliwić utrzymanie dobrego ruchu pociągów towarowych do portu. 


Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów

Wybudowano dwie nowe nastawnie i kończy się montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ostatecznie Lokalne Centrum Sterowania Ruchem w Porcie Północnym będzie zarządzało ruchem na linii od Pruszcza Gdańskiego do portu. 

Za 4 mln powstał 17 metrowy wiadukt przy ulicy Siennej, po którym przebiega dwutorowa linia. W trakcie budowy są jeszcze dwa wiadukty – dwutorowy przy ulicy Wosia Budzysza i jednotorowy na Lenartowicza, których koszt wyniesie 8,5 mln zł. Przy obiektach zakończono roboty fundamentowe, na półmetku są prace związane ze wznoszeniem nowych przyczółków. W maju na gotowych przyczółkach zostaną osadzone stalowe przęsła mostu.

W sierpniu inwestycja PLK poprawi transport towarów, który ma szczególne znaczenie dla Trójmiasta. Obecnie pociągi jeżdżą z prędkością 20 – 50 km/h, po modernizacji pojadą dwukrotnie szybciej, tj. 100 km/h. Sześciokrotnie zwiększy też przepustowość trasy i pojadą cięższe składy. 

Modernizacja linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jest jednym z elementów programu inwestycji PLK poprawiających warunki dla transportu towarów koleją. PLK zrealizują do 2020 roku program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz – Trójmiasto. Nowe inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości linii, skrócenie czasu przewozu ładunków oraz spowodują znaczący wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.



Kontakt dla mediów:
Ewa Symonowicz-Ginter
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ewa.symonowicz-ginter@plk-sa.pl
T: +48 694 480 211