Powrót

23 mln zł na podwyższenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w województwie śląskim

W województwie śląskim na 19 przejazdach PLK wymienia wyeksploatowane urządzenia. W ich miejsce oprócz rogatek instalowana jest nowoczesna sygnalizacja ostrzegająca kierowców o zbliżających się pociągach. Modernizacje obejmują m.in. przejazdy na trzech liniach w okolicach Częstochowy. Przebudowane zostaną również przejazdy na trasie Katowice – Rybnik w okolicach Mikołowa, a także na odcinku Racibórz - Chałupki oraz między Pszczyną a Zwardoniem. 

Na 18 modernizowanych skrzyżowaniach zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, z czego 10 obiektów zyska półrogatki odgradzające tor od jezdni. Na jednym przejeździe - w Sławkowie - zostaną zainstalowane rogatki z obsługą przejazdu przez pracownika kolei. Modernizacja przejazdów uwzględnia lokalne uwarunkowania – przede wszystkim zmianę sytuacji na drodze spowodowaną wzrostem liczby samochodów. Poza montażem nowych urządzeń ostrzegawczych i rogatek na wybranych przejazdach zostanie poprawiony stan techniczny nawierzchni. 

Dzięki montażowi specjalnej sygnalizacji, maszyniści będą otrzymywali sygnały o stanie urządzeń przejazdowych. W przypadku ich uszkodzenia, maszynista, zgodnie z przepisami, ograniczy prędkość i zachowa szczególną ostrożność. Dzięki przeprowadzonej modernizacji pociągi przyspieszą, gdyż wprowadzone zabezpieczenia będą odpowiadały wymaganemu poziomowi bezpieczeństwa przy rosnącej liczbie aut. Przejazdy będą wyposażone także w urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń. Koszt przedsięwzięcia w województwie śląskim to nieco ponad 23 miliony zł. 

Dzięki inwestycji, na terenie całej Polski zmodernizowanych zostanie 307 przejazdów. Realizacja tych działań, współfinansowanych przez Unię Europejską, kosztuje ponad 300 mln zł.

Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, przejść podziemnych dla pieszych, tuneli drogowych oraz dodatkowe zabezpieczenia przejazdów kolejowo-drogowych. W Polsce jest ponad 12 500 przejazdów kolejowo-drogowych. Za ich utrzymanie odpowiada zarządca infrastruktury, choć szczególnie ich nawierzchnie niszczą ciężkie samochody. Projekt przejazdowy uzupełni przebudowę skrzyżowań drogi z torem kolejowym prowadzoną w ramach modernizacji m.in. na liniach z Wrocławia do Poznania, z Krakowa do Rzeszowa czy z Częstochowy do Opola.  

Poza działaniami technicznymi, podnoszącymi poziom bezpieczeństwa na przejazdach spółka prowadzi kampanię społeczną na rzecz bezpieczeństwa, Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych www.bezpieczny-przejazd.pl.

POIiŚ 7.1-59 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I”
POIiŚ 7.1-80 „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap II”


Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 662 114 900
rzecznik@plk-sa.pl



Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.