Powrót

224 mln złotych na dwa największe kontrakty kolejowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego

Projekty są współfinansowane z UE – EFRR, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

1. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego" – odcinka   Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201"- Etap I

Zakres prac obejmuje w szczególności:

-         kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km toru;

-         kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów – 1,6 km toru;

-         kompleksową naprawę bieżącą na długości 60,3 km toru;

-         lokalne wzmocnienie podtorza;

-         wymianę 4 rozjazdów;

-         zabudowę dwóch nowych rozjazdów na odbudowywanym posterunku odgałęźnym Glincz, co umożliwi w przyszłości przywrócenie połączenia między liniami kolejowymi nr 201 i 229;

-         zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych - instalację 3 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 1 kompletu telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 20 przejazdach;

-         naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 13 stacjach i przystankach osobowych oraz budowę peronu i urządzeń obsługi podróżnych na 1 przystanku osobowym wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia;

-         naprawę 11 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów kolejowych i 1 mostu;

-         modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;

-         modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.

Linia nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dwutorową. Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych.

Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 20 – 30 minut w zależności od taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Koszt całkowity projektu wynosi 106 628 145,56 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 104 346 268,90 PLN brutto.

Inwestycja przyczyni się do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. Ponadto rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 201 przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie i inwestycyjnie (Szwajcaria Kaszubska, Bory Tucholskie). Projekt rewitalizacji i modernizacji korytarza kościerskiego jest ściśle powiązany z realizacją projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Etap I w ramach POIiŚ 2007 – 2013, koordynowanego przez Spółkę PKM S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

2. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego" – linii kolejowej
nr  213   Reda-Hel"

Zakres prac obejmuje w szczególności:

-         kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 10,8 km;

-         kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów na długości 23,3 km;

-         kompleksową naprawę bieżącą na długości 24,1 km;

-         lokalne wzmocnienie podtorza;

-         wymianę 11 rozjazdów;

-         zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych – instalację 23 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 10 kompletów telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 90 przejazdach;

-         naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach osobowych wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia;

-         naprawę 5 obiektów inżynieryjnych, w tym 2 wiaduktów kolejowych i 3 mostów;

-         modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;

-         modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.

Linia 213 Reda – Hel jest linią jednotorową, czynną, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową, ponadto jest jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce.

Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h (a na odcinku Puck – Władysławowo do 90km/h), a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15 – 25 minut w zależności od zastosowanego taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Koszt całkowity projektu wynosi 117 171 171,32 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 114 837 974,79 PLN brutto.

Projekt ma ponadregionalny charakter, gdyż linia kolejowa nr 213 posiada status linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Inwestycja umożliwi lepszy dostęp do obszarów aktywności gospodarczej i inwestycyjnej (Puck, Władysławowo, Jastarnia, Hel). Ponadto rewitalizacja linii kolejowej nr 213 przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie (Półwysep Helski). Realizacja projektu przyczyni się także do odciążenia systemu transportu drogowego. Zrewitalizowana linia kolejowa nr 213 będzie stanowić alternatywę dla drogi wojewódzkiej nr 216 i tym samym przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.

Termin realizacji kontaktów wynosi 27 miesięcy od dnia podpisania umowy. Obydwa zadania w systemie „projektuj – buduj" zrealizuje firma Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

Informacje dla mediów

Ewa Symonowicz-Ginter
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Realizacji Inwestycji
Oddział w Gdańsku
tel. 058 721 92 07, 694 480 211
e-mail: e.symonowicz-ginter@plk-sa.pl

Projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego
na lata 2007-2013