Powrót

Zakończenie kolejnych inwestycji we Wrocławiu

Dzisiaj (15 grudnia 2009 r.) we Wrocławiu jest uroczyste zakończenie inwestycji

Projekt ISPA/FS2001/PL/16/P/PT/015  Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce oraz zadania Odbudowa elementów wrocławskiej estakady kolejowej i wiaduktów w ciągu linii 271 oraz 273 wraz z robotami towarzyszącymi.

Projekt Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/015Cel projektu -przywrócenie sprawności technicznej zużytych i wyeksploatowanych elementów infrastruktury na liniach kolejowych w Polsce . Linie objęte pracami zakwalifikowane są do projektu TINA (europejskiego projektu rozwoju sieci transportowej do 2015 r.), objęte umowami AGC (umowa europejska o międzynarodowych liniach kolejowych), AGTC (umowa o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego) lub stanowią część paneuropejskich korytarzy transportowych. Realizacja: lata 2001 – 2009 Wartość projektu: 175,9 mln €, w tym koszty kwalifikowane -151,5 mln€, Źródła finansowania: Fundusz Spójności (75%), budżet państwa (25%)Projekt realizowany był - w 122 lokalizacjach na terenie 10 województw. Zakres prac objął m.in.: 313 km nawierzchni kolejowej(wymiana) 43 km sieci trakcyjnej (wymiana) 47 rozjazdów (wymiana) 23 km szyn obrabianych cieplnie(wymiana) 27 obiektów inżynieryjnych (naprawa) 17 przejazdów samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (montaż) Efekt:
  • uzyskanie poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów na łącznej długości 386,6 km
  • zwiększenie punktualności ruchu pociągów na łącznej długości 386,6 km
  • zwiększenie niezawodności przewozów pasażerskich i towarowych
  • likwidacja ograniczeń prędkości pociągów - 133 lokalizacji
  • skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich łącznie 204 min
  • 17 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększenie bezpieczeństwa
Podstawowym celem odbudowy estakady i wiaduktów (nad ul.: Zielińskiego, Stysia, Placem Rozjezdnym i Zaporoską) było zwiększenie prędkości z 20 - 30 km/h do 60 km/h i poprawa nośności. Estakada jest bardzo istotna dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Zapewnia wyjazdy pociągów z Dworca Głównego w pięciu kierunkach, do: Poznania, Zielonej Góry, Legnicy, Oleśnicy, Jeleniej Góry. Usytuowanie jej w strefie ochrony konserwatorskiej, przy prowadzeniu robót, wymaga uzgodnienia z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Z jego decyzji wynikały rekonstrukcje dawnych elementów m.in. kamiennych obelisków m.in. nad ul. Powstańców Śląskich. Prace odbywały się są przy zamknięciu tylko jednego z trzech torów. Wymagały bardzo dobrej organizacji i zachowania szczególnej ostrożności. Wrocławska estakada kolejowa powstała na przełomie XIX i XX wieku. Wiadukty pierwotnie były stalowe oparte na przyczółkach i żeliwnych filarach. Do dnia dzisiejszego dwa z nich nadal posiadają oryginalny wygląd: kamienne elementy przyczółków, kute balustrady, ciekawy kształt filarów. Wartość prac: 25 milionów zł. Źródła finansowania: Fundusz Kolejowy, środki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.