Powrót

Warszawa Ursus Niedźwiadek – nowy przystanek dla stolicy

Budowa nowego przystanku Warszawa Ursus Niedźwiadek wkracza w kolejną fazę. Ruszają prace budowlane związane z wykonaniem przejścia podziemnego pod torami dalekobieżnymi, przebiegającymi obok powstającego peronu. Wybrana technologia budowy przejścia podziemnego z prefabrykowanych elementów betonowych pozwala ograniczyć czas niezbędnego zamknięcia torów dalekobieżnych do minimum. W okresie od 14 kwietnia do 5 maja 2013 roku 39 pociągów zostanie skierowanych trasą okrężną przez Warszawę Odolany, przez co wydłużą się czasy ich jazdy średnio o 10 minut. Pozostałe pociągi dalekobieżne będą korzystały z torów przeznaczonych do ruchu podmiejskiego. Kolejne prace w obrębie torów podmiejskich zostały zaplanowane od 10 maja do 1 września. Zaplanowana organizacja ruchu wiązać będzie się z prowadzeniem ruchu pociągów po jednym torze.  Przystanek Warszawa Ursus Niedźwiadek będzie konstrukcją wyspową tzn. będzie on umiejscowiony pomiędzy torami, dlatego jeden z nich musi zostać przebudowany. Tory będą przebiegać w odległości 11 metrów. Szerokość peronu o wysokości 76 cm wynosić będzie około 10 metrów, jego długość 200 metrów.  Nowa infrastruktura zostanie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach, czy podróżnych z cięższym bagażem, którzy będą mogli skorzystać z wind. Architektura nowego przystanku jest wzorowana na peronach linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Zadaszenie nawiązuje swoją formą do pozostałych przedwojennych przystanków na tej linii. Z peronu będzie prowadzić bezpieczne przejście do zbudowanego obok parkingu przesiadkowego Park and Ride. Realizacja nowego przystanku Warszawa Ursus Niedźwiadek obejmuje budowę przejścia podziemnego pod torami dwóch linii kolejowych (tzw. linia podmiejska i dalekobieżna) oraz konstrukcję przystanku i infrastruktury towarzyszącej czyli torów, sieci trakcyjnej czy urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Planowane zakończenie inwestycji ma nastąpić w połowie października 2013 roku.  Wykonawcą zadania jest Mostostal Warszawa S.A.  Koszt pierwszej części zadania (realizacja przejścia podziemnego) wynosi: 7 mln 581 tys. PLN brutto, a drugiej (budowa peronu i pozostałej infrastruktury): 8 mln 677 tys. PLN brutto.  Warszawa Ursus Niedźwiadek będzie kolejnym przystankiem, który pozwoli na rozszerzenie oferty kolei w obsłudze aglomeracyjnego ruchu pasażerskiego w granicach stolicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2008 roku oddały do eksploatacji przystanki na trasie ze stolicy do Radomia: Warszawa Aleje Jerozlimskie oraz Warszawa Żwirki i Wigury. Rok 2012 przyniósł wzbogacenie sieci kolejowej na terenie Warszawy o podziemne połączenie do stołecznego lotniska i o nową stację: Warszawa Lotnisko Chopina. Według planu, od połowy 2013 roku pasażerowie skorzystają z nowego przystanku Warszawa Zacisze – Wilno, który powstaje na linii kolejowej wybiegającej ze stacji Warszawa Wileńska w kierunku Wołomina i Tłuszcza. Z kolejnego nowego przystanku pasażerowie skorzystają w 2015 roku – przystanek Warszawa Mokry Ług powstanie w ramach modernizacji trasy Warszawa Rembertów – Tłuszcz – Sadowne. 

Informacje dla mediów:

Maciej Dutkiewicz
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 336 40