Powrót

Spotkanie z zarządcami infrastruktury korytarza towarowego Gdynia-Katowice-Ostrava/Žilina-Bratislava/Vienna/ Klagenfurt-Udine-Venice/ Trieste/ /Bologna/Ravenna/ Graz-Maribor-Ljubljana-Koper/Trieste

Rozporządzenie to określa zasady tworzenia i organizacji międzynarodowych korytarzy kolejowych przeznaczonych dla konkurencyjnego transportu towarowego. Na mocy Rozporządzenia utworzone zostaną tzw. „pierwsze korytarze towarowe”, wśród nich dwa przechodzące przez terytorium Polski:    
  • Gdynia – Katowice – Ostrawa/Żylina-Bratysława/Wiedeń - /Klagenfurt – Udine - (Wenecja - Bolonia/Rawenna) / Triest / -/Graz – Maribor – Lublana - Koper/Triest (z terminem implementacji do 10 listopada 2015r.);
  • Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia - Akwizgran/Berlin – Warszawa – Terespol (granica polsko-białoruska) /Kowno
    (z terminem implementacji do 10 listopada 2015r.).
oraz kolejne korytarze towarowe (zgodnie z wolą państw członkowskich). Rozporządzenie nakłada na zarządcę infrastruktury, a więc także na PKP PLK S.A., szereg obowiązków, m.in. utworzenie dla każdego korytarza, wspólnie z zarządcami infrastruktury wchodzącej w skład korytarza, rady zarządzającej, która będzie odpowiedzialna za większość zadań związanych z kwestiami operacyjnymi korytarza towarowego. Dzisiejsze spotkanie, zorganizowane z inicjatywy PKP PLK S.A., miało na celu nawiązanie współpracy z zarządcami infrastruktury, wymianę doświadczeń oraz wypracowanie wspólnego podejścia do wdrażania korytarza. Było to kolejne spotkanie zorganizowane przez PKP PLK S.A., związane z wdrażaniem Rozporządzenia 913/2010. Nasza Spółka prowadzi bieżącą współpracę na korytarzu Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia - Akwizgran/Berlin – Warszawa – Terespol (granica polsko-białoruska) /Kowno, na którym jest liderem zarządców infrastruktury. PKP PLK S.A. prowadzi także bilateralną współpracę z SŽDC, mającą na celu lepszą integrację struktur korytarzowych Polski i Czech oraz lepsze wykorzystanie linii typowo towarowych na terytorium Polski i portów bałtyckich.