PUN-y na torach, efekty na horyzoncie!

Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują prace utrzymaniowe i modernizacyjne, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn do potokowej wymiany nawierzchni PUN, roboty postępują zgodnie z harmonogramem i przynoszą wymierne efekty dla pasażerów oraz przewoźników towarowych.
Beskid Sądecki: nowa jakość torów i obiektów
Od połowy kwietnia do połowy maja br. na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, prowadzone były intensywne prace utrzymaniowe i modernizacyjne. Zakres robót objął kompleksową wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację sieci trakcyjnej na trasie Stary Sącz – Rytro – Młodów. Wymieniono podkłady drewniane na nowe strunobetonowe, podbito tor i oczyszczono mechanicznie podsypkę na ponad 16 km szlaku. Zrealizowano również wymianę rozjazdów. Naprawa objęła również infrastrukturę towarzyszącą – przebudowano przejazdy kolejowo-drogowe (w tym nawierzchnię, rogatki i dojazdy), a także przeprowadzono remont 62 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmowały m.in. zabezpieczenia antykorozyjne elementów kamiennych, betonowych i stalowych, wymianę 113 mostownic oraz roboty przyobiektowe, tj. plantowanie terenu i zabudowa elementów wyposażenia. Zabudowa toru bezstykowego niemal na całym odcinku nie tylko zredukuje poziom hałasu i wibracji, ale również przyczyni się do większego komfortu jazdy. Na odcinku Piwniczna – Granica Państwa zrealizowane roboty pozwoliły na przekształcenie toru klasycznego w tor bezstykowy. Wymieniono ponad 42 km szyn i zamontowano 1000 nowych podkładów. Od czerwca, po wymianie torów na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością maksymalną do 90 km/h.
Odzyskane w trakcie prowadzonych robót materiały staroużyteczne zostaną przewiezione i wykorzystane do zabudowy w ramach kontynuacji robót na lk 96 na odcinku Tarnów – Stróże planowanej do realizacji w 2026 r. Efekty prowadzonych prac na odcinku Stary Sącz – Granica Państwa będą w pełni odczuwalne od grudnia 2025 r. po zakończeniu prac związanych z zabudową samoczynnych urządzeń przejazdowych na części przejazdów kolejowo-drogowych. Po wymianie torów na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, pociągi będą poruszać się od czerwca z prędkością maksymalną 90 km/h. Po zakończeniu prac związanych z modernizacją systemu srk, od grudnia br. prędkość maksymalna na przeważającej części odcinka Stary Sącz – Rytro wzrośnie do 120 km/h.
Szybciej przez Wielkopolskę – tor po nowemu
Pod koniec maja kolejna z maszyn zakończyła prace na odcinku Stawiany – Sława Wlkp. (lk377). Zakres robót obejmował demontaż starego toru i ułożenie nowego na długości ponad 4 km. Do naprawy zastosowano materiały staroużyteczne, m.in. podkłady i szyny. Prace obejmowały także oczyszczenie tłucznia i budowę toru bezstykowego na całym odcinku podlegającemu naprawie. Efektem prac jest przygotowany szlak do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością do 120 km/h.
Żywiec – Zwardoń: 37 km nowych torów w Beskidach
Na linii kolejowej nr 139 na odcinku Żywiec – Zwardoń, gdzie roboty utrzymaniowe rozpoczęły się 9 czerwca i potrwają do 20 czerwca 2025 r., prowadzona jest intensywna wymiana nawierzchni kolejowej na długości ponad 35 km. Prace obejmują całkowity demontaż starych szyn i podkładów, które zostaną zastąpione nowymi. Klasyczne złącza szynowe są sukcesywnie zastępowane złączami zgrzewanymi i spawanymi, co pozwoli ograniczyć poziom hałasu i wibracji, a tym samym zmniejszyć oddziaływanie linii na otoczenie. Po zakończeniu wymiany toru, na szlak wjedzie oczyszczarka tłucznia, wykonane zostaną złącza zgrzewane szyn, a tor zostanie odpowiednio wyregulowany i ustabilizowany. Efektem tych działań będzie znaczna poprawa parametrów eksploatacyjnych trasy. Na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec dla pociągów pasażerskich prędkość maksymalna wzrośnie z obecnych 60-70 km/h do 140 km/h, z lokalnymi ograniczeniami do 110 km/h wynikającymi z uwarunkowań geometrycznych. Natomiast na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń, z wyłączeniem modernizowanej wcześniej stacji Zwardoń, prędkość zwiększy się z 50 km/h do 70-80 km/h, z krótkimi fragmentami, na których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 90-100 km/h. Osiągnięcie tych parametrów wymaga również wdrożenia dodatkowych prac w zakresie przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które realizowane będą w ramach odrębnego zadania. Zakładane prędkości będą zatem wdrażane stopniowo, w miarę postępu prac i odbiorów technicznych.
Malbork – Elbląg: inwestycja, która przyspieszy region
W drugiej połowie czerwca zaplanowano także prace przy użyciu maszyny PUN, na odcinku Malbork – Elbląg (lk204), które stanowią I etap rewitalizacji infrastruktury technicznej realizowanej do końca bieżącego roku. W ramach zaplanowanych prac wymieniona zostanie nawierzchnia obu torów – nowe szyny, podkłady strunobetonowe oraz oczyszczona i uzupełniana podsypka tłuczniowa zostaną ułożone łącznie na długości ok. 50 km (w każdym z obu torów linii na długości ok. 25 km). Prace obejmą także regulację sieci trakcyjnej, wymianę nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo-drogowych oraz zabudowę torów bezstykowych, co poprawi komfort jazdy i ograniczy hałas. W ramach planowanego II etapu, który nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, przewidziano dodatkowo montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na trzech przejazdach oraz modernizację elementów sieci trakcyjnej w celu dostosowania jej do prędkości do 160 km/h. Kompleksowa realizacja obu etapów rewitalizacji pozwoli na znaczące zwiększenie parametrów eksploatacyjnych linii i uzyskanie prędkości do 160 km/h na ok. 44 kilometrach torów (po 22 km w każdym z torów).
Maszyny PUN pozwalają na szybkie i zautomatyzowane prowadzenie robót torowych, z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych. Taka technologia znacząco skraca czas realizacji i minimalizuje wpływ robót na ruch kolejowy. Dzięki prowadzonym pracom poprawia się jakość infrastruktury kolejowej, co przekłada się na bezpieczeństwo, komfort i skrócenie czasu podróży.