Powrót

Problemy z przewoźnikami

Krótki opis wydarzeń:
  • 15 marca 2010 r. Zarząd PKP PLK SA wezwał Zarząd Przewozów Regionalnych do uregulowania w terminie 10 dni zaległych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, a także przypomniał, że postanowienia umowy o korzystanie z przydzielonych tras pociągów upoważniają zarządcę infrastruktury do rozwiązania umowy w przypadku nieuregulowania przez przewoźnika opłat za okres co najmniej 3 miesięcy.
  • 30 marca 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych został poinformowany, że z powodu nieuregulowania należności za okres 3 miesięcy, umowa o korzystanie z przydzielonych tras zostanie rozwiązana z dniem 7 kwietnia 2010 r. Tego samego dnia do Zarządu Przewozów Regionalnych oraz urzędów marszałkowskich skierowane zostało pismo, w którym Zarząd PKP PLK SA poinformował, że od 7 kwietnia będzie możliwe uruchamianie tylko tych pociągów, które wskażą samorządy wojewódzkie oraz złożą oświadczenie o gotowości do ponoszenia opłat na rzecz PKP PLK SA. Zarząd PLK poinformował również, że po uzyskaniu oświadczeń samorządów wojewódzkich o gotowości zapłaty, konieczne będzie zawarcie nowej umowy o korzystanie z tras pociągów, zawierającej m.in. postanowienia o ograniczeniu zakresu jej wykonywania w przypadku nieuregulowania opłat za okres przekraczających 1 miesiąc oraz rozwiązaniu umowy w przypadku nieuregulowania należności za okres przekraczający 2 miesiące. W umowie tej jako płatnicy byłyby wskazane samorządy wojewódzkie.
  • Do 22 kwietnia 2010 r. jedynie 4 spośród 16 urzędów marszałkowskich zajęły stanowisko wobec propozycji PLK, stwierdzając, że brak jest podstaw prawnych, aby województwa były płatnikami faktur wystawianych za korzystanie z przydzielonych przez PLK tras pociągów. Za usługi świadczone przez Przewozy Regionalne samorządom wojewódzkim przewoźnik otrzymuje stosowne wynagrodzenie rekompensujące również koszty dostępu do infrastruktury kolejowej.
  • 1 kwietnia 2010 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie z udziałem zainteresowanych stron. W celu osiągnięcia polubownego rozwiązania zaistniałej sytuacji prezes Zarządu PLK wyraził gotowość rezygnacji z rozwiązania umowy pod warunkiem uregulowania przez PR należności za grudzień 2009 r., i jednocześnie ograniczenia pracy eksploatacyjnej o 20% poprzez wyłączenie z umowy pociągów wskazanych przez przewoźnika. Zarząd Przewozów Regionalnych wyraził gotowość kontynuowania współpracy na warunkach zaproponowanych przez PLK.
  • 7 kwietnia 2010 r. w związku z uregulowaniem przez Przewozy Regionalne należności za grudzień 2009 r. Zarząd PLK wycofał oświadczenie o rozwiązaniu umowy z Przewozami Regionalnymi, przedstawiając równocześnie żądanie przedłożenia w terminie do 16 kwietnia przez Przewozy Regionalne listy pociągów, których kursowanie zostanie odwołane od 24 kwietnia. Miało to dotyczyć 20% pracy eksploatacyjnej przewoźnika. Odstąpienie od rozwiązania umowy nie ma wpływu na windykację zobowiązań przeterminowanych.
  • 20 kwietnia 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych przedstawił wykaz pociągów, których kursowanie należy ograniczyć. Wykaz dotyczył ograniczeń w terminach kursowania 64 pociągów w okresie 24-30 kwietnia.
  • 21 kwietnia Zarząd PLK skierował do Zarządu PKP Intercity pismo informujące, że w przypadku nieuregulowania należności na rzecz PLK w terminie do 23 kwietnia PKP PLK SA podejmie działania zmierzające do ograniczenia wykonywania umowy przez PLK polegające na wstrzymaniu przejazdów pociągów wskazanych przez PLK.
  • 23 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK poinformował Zarząd Przewozów Regionalnych, że wykaz przedstawiony przez PR nie spełnia warunków postawionych przewoźnikowi. Zarząd PLK poinformował także o postanowieniu, że z dniem 4 maja 2010 r. zakres wykonywania umowy o korzystanie przez PR z przydzielonych tras pociągów zostanie ograniczony do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2010/2011 o 151 pociągów wskazanych przez PLK w załączniku do pisma. Stanowi to niecałe 13% pracy eksploatacyjnej Przewozów Regionalnych. Termin 4 maja pozwalał przewoźnikowi na wypełnienie powinności poinformowania podróżnych o zmianach w rozkładzie jazdy w obowiązującym go terminie.
  • 26 kwietnia 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych zaprotestował przeciwko "arbitralnej decyzji" Polskich Linii Kolejowych "ograniczającej usługę zarządcy infrastruktury na rzecz PR o 20% zamówionej pracy eksploatacyjnej".
  • 28 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK poinformował Zarząd PR, że przesłanką, jaką kieruje się zarządca infrastruktury ograniczając zakres umowy z przewoźnikiem było i jest zatrzymanie procesu kredytowania przez Polskie Linie Kolejowe działalności Przewozów Regionalnych. Jedynym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest wykonywanie przez przewoźnika jego podstawowych obowiązków, tj. regulowanie zobowiązań w taki sposób, aby nie było przesłanek do ograniczenia zakresu wykonywania umowy.
  • 28 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK skierował do Zarządu PKP Intercity pismo informujące o ograniczeniu temu przewoźnikowi wykonywania umowy o korzystanie z tras pociągów o 13%. PLK oczekuje od PKP Intercity przedłożenia w terminie do 4 maja listy pociągów, których kursowanie zostanie odwołane od 15 maja. Działania te są niezależne od postępowania windykacyjnego prowadzonego w stosunku do tego przewoźnika przez PLK.
  • 3 maja po południu Przewozy Regionalne skierowały do PLK listę 43 pociągów międzywojewódzkich deklarując, iż mają one zapewnione finansowanie ze strony samorządów wojewódzkich. Pociągi te zostały wykreślone z listy przedstawionej przewoźnikowi 23 kwietnia.

Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Krzysztof Łańcucki