Powrót

Precyzja na lokalnych trasach – PUN zmienia kolej

Maszyna PUN na lk 22 Tomaszów Mazowiecki_Radzice_01_aut.A.Lewandowski 1

Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace utrzymaniowe i modernizacyjne, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn do potokowej wymiany nawierzchni PUN, roboty postępują zgodnie z harmonogramem i przynoszą wymierne korzyści dla pasażerów oraz przewoźników towarowych.

Magistrala Podsudecka: nowa jakość torów i obiektów

Na Magistrali Podsudeckiej intensywne działania trwają od połowy czerwca. Kolejarze przy użyciu specjalistycznych maszyn poprawiają parametry na linii kolejowej nr 137 na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica. Roboty prowadzone są na ponad 50 kilometrach szlaku. Na odcinku między Przybyłowicami i Legnicą przez dwa tygodnie pracował PUN. Specjalistyczna kolejowa maszyna zdemontowała starą nawierzchnię – szyny i podkłady – a następnie ułożyła nowe elementy na odcinku 11 kilometrów. Po niej do akcji wkroczyła oczyszczarka, która usunęła zanieczyszczenia z tłucznia, przywracając właściwe odwodnienie i parametry geometryczne toru. PUN powróci na Podsudecką we wrześniu – tym razem zajmie się odcinkiem między Jaworem i Rogoźnicą, który w zeszłym roku został przystosowany do tych działań kolejowym kombajnem AHM. Roboty torowe oraz prace na 10 obiektach inżynieryjnych pozwolą na podniesienie prędkości na linii do 120 km/h na wybranych odcinkach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Wykonawcą prac o wartości 30 mln zł jest spółka z grupy kapitałowej PLK SA, firma DOLKOM.

Z nowym torem między Tomaszowem a Radzicami

Jeszcze w lipcu maszyna PUN ruszy z zadaniem na linii kolejowej nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Na tym odcinku przewidziano wymianę torów na pięciu fragmentach: trzech odcinkach szlaku Tomaszów Mazowiecki – Dęba Opoczyńska, rozjeździe w stacji Dęba Opoczyńska oraz jednym odcinku szlaku Dęba Opoczyńska – Radzice. Łącznie wymienionych zostanie ponad 5 km toru.

Do realizacji wykorzystane zostaną tzw. materiały staroużyteczne: szyny zregenerowane w zgrzewalni w Bydgoszczy oraz podkłady pozyskane z modernizacji linii kolejowych nr 351 oraz 25. Tory zostaną wykonane jako bezstykowe – bez klasycznych połączeń szyn. Roboty obejmą również oczyszczanie tłucznia i stabilizację toru przy pomocy maszyn torowych. Po zakończeniu prac możliwe będzie ujednolicenie prędkości na całym jednotorowym odcinku do 120 km/h – obecnie w niektórych miejscach pociągi mogą jechać tylko 100 km/h. Wykonanie remontu pozwoli uniknąć ograniczeń i skrócić czas przejazdu.

PUN: mniej hałasu, więcej komfortu

Maszyny PUN pozwalają na szybkie i zautomatyzowane wymienianie zużytych elementów torów na nowe. Dzięki temu remonty przebiegają sprawniej, a pociągi pasażerskie i towarowe napotykają mniej utrudnień. Zastosowanie tej technologii umożliwia wymianę podkładów – a gdy trzeba, także szyn – z prędkością dochodzącą nawet 1 km toru podczas jednej, ośmiogodzinnej zmiany roboczej. Dzięki takim działaniom tory stają się bezpieczniejsze, a podróż wygodniejsza i szybsza.

Kontakt dla mediów:
Joanna Kursa
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 22 473 30 02