Powrót

Poprawa linii nr 274 Wrocław – Jelenia Góra

Na dwutorowej linii wymieniany jest jeden tor. Poza 6,3 km odcinkiem Mietków – Imbramowice oraz 8,8 km Imbramowice – Żarów, zrealizowane są prace na 5,8 km szlaku Żarów – Jaworzyna Śląska i w stacji Jaworzyna Śl. W październiku rozpoczęły się prace na szlaku Boguszów Gorce – Boguszów Gorce Zachód. W ramach tego zadania, poza pracami torowymi, przeprowadzony będzie m.in. remont wiaduktu, poprawa odwodnienia oraz przejść dla pieszych w Boguszowie Gorce Zachód.

W Mietkowie rozpoczęto przebudowę peronu. Wygodniejszy będzie dostęp do pociągu, powstanie także wiata oraz podjazd dla osób niepełnosprawnych.

Na linii Wrocław – Wałbrzych zmieni się też standard przejazdów kolejowo-drogowych. Jeszcze w 2010 r. na siedmiu obiektach m.in. koło Smolca i na trasie Smolec Kąty Wrocławskie zabudowana będzie samoczynna sygnalizacja przejazdowa i półrogatki.

W listopadzie kończą są też prace na odcinku 10 km: Marciszów – Janowice Wielkie. W efekcie zwiększy się tu prędkość pociągów z 30 km/h do 80 km/h.

Rezultatem prowadzonych aktualnie prac będzie skrócenie czasu jazdy pociągów z Wrocławia do Wałbrzycha i Jeleniej Góry. Rozkładowa prędkość na objętych zadaniem odcinkach wzrośnie z 40 km/h do 100km/h. Obecnie czas przejazdu pociągiem osobowym między Jaworzyną Śląską, a Ibramowicami wynosi 24 minuty, a po remoncie będzie możliwy w 13 minut.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują również tory na stacjach: Mietków, Imbramowice oraz Jaworzyna Śląska. Efektem będzie poprawa warunków eksploatacyjnych linii lepsze wykorzystanie m.in. do przewozu towarów oraz sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Linia Wrocław – Jelenia Góra wykorzystywana jest m.in. do transportu kruszywa z Dolnego Śląska. Transport kolejowy odciąża w znacznym stopniu drogi.

W 2010 r. PKP PLK S.A. na poprawę stanu linii Wrocław – Jelenia Góra PLK S.A. podpisała łącznie umowy na kwotę ponad 60 milionów zł. W następnym roku planowane są kolejne prace zmierzające do poprawy stanu linii kolejowej

W poprzednich latach PKP PLK S.A. przeznaczyła na poprawę linii Wrocław – Jelenia Góra około 80 milionów zł (z Funduszu Kolejowego, budżetu państwa i środków własnych). Wykonano m.in. prace na szlakach: Smolec – Kąty Wrocławskie, Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Miasto – Boguszów Gorce oraz stacjach: Wałbrzych Główny, Jaworzyna Śląska.

Linia 274 łączy Wrocław z Wałbrzychem i Jelenia Górą. Trasa jest ważna dla ruchu regionalnego. Zapewnia dojazd do pracy, szkół i na uczelnie wyższe, a także na wypoczynek do Kotliny Jeleniogórskiej. Linia jest ważna także w ruchu towarowym ze względu na transport surowców z dolnośląskich kamieniołomów.

   

Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.