Powrót

Ponad sto milionów złotych na modernizację stacji Kraków Główny

Sygnatariuszami umowy byli: ze strony Wykonawcy: Alojzy Malczak – Dyrektor Regionu Południe Mostostal Warszawa S.A., Jorge Calabuig Ferre – pełnomocnik Acciona Infraestructuras S.A., Yves Marchand - pełnomocnik Acciona Infraestructuras S.A.; ze s

Wykonana zostanie zabudowa nowych nawierzchni peronów z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a także prace związane z oświetleniem zasadniczym i ewakuacyjnym, informacją wizualną dla podróżnych, nagłośnieniem peronów i tunelu „Magda” oraz dźwiękowym systemem ostrzegania i monitoringiem. Naprawione zostaną wiaty, elementy małej architektury oraz ciągi komunikacyjne prowadzące z peronów na parkingi, w tym wymienione konstrukcje klatek schodowych, kabiny i szyby wind wraz z wydłużeniem na płytę parkingową. Infrastruktura zostanie lepiej dostosowana dla potrzeb służb ratunkowych i porządkowych. Kompleksowa modernizacja stacji: zminimalizuje dźwięki i wibracje powstające podczas przejazdu pociągu oraz zabezpieczą tunele: ”Magda” i samochodowy W-Z przed działaniem zjawisk atmosferycznych.

Termin wykonania zamówienia wynosi 19 miesięcy od daty podpisana umowy.

Po zakończeniu projektu stacja Kraków Główny będzie przystosowana do realizacji oferty przewozowej z użyciem nowoczesnych zespołów trakcyjnych, szynobusów oraz wagonów, co wpłynie na skrócenie czasu odprawy pociągów i zwiększenie przepustowości. Zdecydowane zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury, z tytułu zastosowania technologii i elementów o wysokiej niezawodności i trwałości oraz w wyniku likwidacji zbędnej infrastruktury, podniosą poziom obsługi pasażerów.

Zadanie pn.: „Przebudowa stacji Kraków Główny wraz z robotami dotyczącymi organizacji węzła przesiadkowego” realizowane jest w ramach Projektu „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej” ( POIiŚ 7.3-7), którego celem jest poprawa efektywności funkcjonowania systemu przewozu osób w aglomeracji krakowskiej, poprzez integrację różnych gałęzi transportu, dla zapewnienia sprawnej i bezpiecznej obsługi uczestników EURO 2012. Położenie na przecięciu międzynarodowych korytarzy transportowych, w połączeniu z obsługą bardzo gęsto zamieszkałego obszaru aglomeracji Krakowa, tworzy bardzo duże, różnorodne i przecinające się potoki transportowe, wymagające odpowiedniego prowadzenia ruchu w poszczególnych gałęziach transportu zbiorowego. Istotne jest również przygotowanie odpowiedniej infrastruktury przesiadkowej. Projekt ma bezpośredni związek z obsługą podróżnych (m.in. turystów, mieszkańców, osób dojeżdżających do pracy i uczących się). Strategia Komunikacyjna Miasta Krakowa zakłada m.in. ograniczenie ruchu samochodowego w strefach przylegających oraz w centralnej części miasta. Przyjazd turystów, mieszkańców, osób dojeżdżających do pracy i uczących się z różnych miejscowości oraz z aglomeracji krakowskiej, będzie realizowany za pomocą szybkiego, efektywnego oraz ekologicznego transportu kolejowego zintegrowanego z komunikacją miejską. W stacji Kraków Główny powstanie węzeł przesiadkowy, na którym podróżni będą mogli się przesiadać na miejską komunikację zbiorową.
Dla wykonania projektu zostaną zastosowane materiały ograniczające hałas, drgania oraz wibracje. Wszystkie inwestycje będą wykonywane w technologii przyjaznej dla środowiska.

 

Informacje dla mediów:
Robert Kuczyński
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 321 47

 

www.pois.gov.pl

 

Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko