Powrót

Ponad 110 kilometrów linii kolejowych w Małopolsce utrzymanych w ruchu

W połowie lutego zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, w których zaproponowano czasowe wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju. Na terenie Małopolski pierwotnie planowano wyłączenie sześciu odcinków liczących ponad 220 kilometrów.
Decyzje w sprawie zawieszania linii poddano dyskusji z udziałem przewoźników, samorządów oraz środowisk gospodarczych. W trakcie rozmów PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały szereg deklaracji natury gospodarczej, zgłoszenia do rocznego rozkładu jazdy oraz nowe obietnice inwestycji samorządowych, których rezultatem ma być zwiększenie ruchu kolejowego. W rezultacie tych zapowiedzi ograniczono pierwotne plany i zdecydowano o utrzymaniu ruchu na 49 odcinkach w całym kraju. 
Zebrane w trakcie konsultacji informacje i deklaracje oraz ich ponowna analiza pozwoliły znacznie zmodyfikować wstępne decyzje przygotowywane dla linii na terenie Małopolski. Nadal dostępne będą dla ruchu odcinki: Kalwaria Zebrzydowska – Wadowice (17 km), Wadowice – Bielsko Biała Główna (42 km), Trzebinia – Bolęcin (4 km), Tarnów – Szczucin (49 km). Czasowo wyłączone zostaną jedynie odcinki Sucha Beskidzka – Żywiec oraz Rabka Zdrój – Nowy Sącz, na które przewoźnicy nie zgłaszali zainteresowania. 
Optymalizacja sieci ma przynieść oszczędności rzędu kilkudziesięciu milionów złotych rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki takim działaniom przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszych stanie technicznym. 
Obecnie 90% ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po około 12 tysiącach km linii kolejowych z ponad 19 tysięcy km zarządzanych przez PLK. 

Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
Dyrektor ds. media relations
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
robert.kuczynski@plk-sa.pl
22 473 30 02