Powrót

Podróżni w Kępnie zyskają windy i nowy peron – PLK zwiększają dostęp do kolei

Pociąg zatrzymujący się przy peronie w Kępnie, w tle peron przeznaczony do przebudowy, fot. Radek Śledziński

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie wykorzystują środki unijne i budżetowe, zwiększając dostęp do pociągów dla wszystkich podróżnych, także osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Kępnie, na południu Wielkopolski, dla lepszej obsługi podróżnych przebudowany zostanie peron od strony budynku dworca na górnym poziomie dwupoziomowej stacji. Rozpoczęcie prac planowane jest jeszcze w styczniu. Po oczyszczeniu terenu i przygotowaniu placu budowy możliwe będzie umocnienie skarpy przy torach, a następnie rozbiórka obecnego peronu.

Przebudowany peron zwiększy dostęp do kolei. Z wyższej platformy podróżni – także mający trudności z poruszaniem się – łatwiej wsiądą do pociągów. Dla osób niewidomych pomocne będą ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą oraz specjalne nakładki w języku Braille’a. Oczekiwane warunki zapewnią m.in. nowe wiaty i ławki, a dobrą orientację w podróży – czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo zwiększy jasne, ekologiczne oświetlenie LED oraz antypoślizgowa nawierzchnia. W nawiązaniu do historycznego charakteru dworca, przy budynku obsługi pasażerów, ułożone zostaną granitowe płyty.

Dogodną komunikację do nowego peronu zapewnią windy od strony budynku dworca, po obu stronach wiaduktu kolejowego. Bezpieczeństwo w drodze na pociąg zwiększy nowe oświetlenie przy dojściu od ul. Dworcowej i wyremontowane schody prowadzące z dolnego poziomu stacji. Będą zamontowane dodatkowe stojaki rowerowe.

Obok peronu będzie nowy tor. Wyregulowana zostanie sieć trakcyjna. Prace zaplanowano, by nie ograniczać ruchu kolejowego – w trakcie inwestycji na górnym poziomie stacji wykorzystywany będzie sąsiedni, wcześniej przebudowany już peron.

Prace warte ok. 15 mln zł zaplanowano do II poł. 2023 r.

Lepszy dostęp do pociągów z 22 peronów w 15 miejscowościach

Korzystne zmiany w Kępnie to część projektu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap IV – infrastruktura pasażerska na liniach rewitalizowanych w ramach POIiŚ 2007 – 2013”. Ogólnopolskie działania warte są łącznie ok. 100 mln zł przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Z objętych projektem 22 peronów w 15 miejscowościach dostęp do pociągów już zwiększa 11 nowych platform:

W Wielkopolsce, na linii kolejowej Kluczbork – Poznań Główny, dostępność kolei zwiększy się na 6 stacjach i przystankach. Podróżni już zyskali lepsze warunki w Domaninie, Solcu Wielkopolskim, Łęce Opatowskiej i Pierzchnie, a w 2023 r. podróżni skorzystają z peronu w Słupi.

W województwie kujawsko-pomorskim pasażerowie wygodnie wsiadają do pociągów z nowego peronu w Zieleniu i Gniewkowie oraz dwóch wyższych platform w Książkach, Suchatówce i Turznie. Łącznie między Inowrocławiem a Jabłonowem Pomorskim oczekiwane warunki umożliwi przebudowa 15 peronów, również w Papowie Toruńskim, Rychnowie Wielkim i Kamionkach.

W województwie łódzkim w II poł. br. dostępniejszy peron powstanie na przystanku Wolbórka na linii kolejowej Warszawa Zachodnia – Katowice.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495