Powrót

Podlasie, Wielkopolska i Pomorze - lepsze podróże i przewóz ładunków koleją dzięki inwestycjom CEF

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę" (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro - na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.


Skorzysta pasażer i ładunki częściej pojadą po torach

Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się też standard podróży koleją m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki tym zmianom, linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. 

Przewidziane na terenie województwa Podlaskiego prace modernizacyjne o łącznej wartości 4,3 mld zł przyniosą skrócenie czasu przejazdu zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych. Podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2 h 26 min). Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci czasu przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 h. Budowa wiaduktów w miejscu naziemnych przejazdów kolejowych i unowocześnienie systemów sterowania (standard ERTMS/ETCS) zapewni zwiększenie przepustowości szlaków przy jednoczesnym wzroście bezpieczeństwa. Jakość podróży koleją poprawi wprowadzenie na stacjach i przystankach udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przełomie roku podpiszą umowę z wykonawcą dokumentacji projektu Białystok – Ełk. Modernizacja liczącego 103 km fragmentu linii kosztować będzie 1,7 mld zł, jednak aż 85 proc., czyli 1,5 mld zł PLK otrzymają z funduszy CEF. Międzynarodowe znaczenie ma kontynuacja modernizacji linii E75 z Warszawy do Białegostoku. Finalizowane są prace na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne, czyli w połowie trasy. Po całkowitej modernizacji linii uzyska się krótszy czas podróży i sprawniejsze przewozy między stolicami Mazowsza i Podlasia, bo pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h. Wzrośnie przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Zwiększy to konkurencyjność transportu kolejowego do nadbałtyckich krajów Unii Europejskiej międzynarodową trasą znaną jako Rail Baltica (Berlin – Helsinki). 

W Wielkopolsce dofinansowanie z CEF uzyskano na trzy ważne projekty, które zakończą się do 2020 r. Łącznie dotyczą one 425 km linii. Wartość prac szacowana jest na 5,45 mld zł, z czego prawie 4,3 mld zł (78,4 %) pochodzić będzie z Unii Europejskiej.  


Linia Poznań - Szczecin

Modernizacja linii kolejowej E59 Poznań – Szczecin, na odcinku Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 min. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i układy zasilania na stacjach i przystankach. Przebudowane będą 44 przejazdy kolejowo – drogowe. Zmodernizowane zostanie 12 wiaduktów. Po modernizacji pociągi pasażerskie na znacznej części trasy pojadą z prędkością do 160 km/h, zaś pociągi towarowe do 100 km/h.  


Linia Poznań – Wrocław

Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego jest ostatnim etapem przystosowania trasy Poznań – Wrocław do prędkości 160 km/h. W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, 5 stacji kolejowych, 7 wiaduktów kolejowych i 1 wiadukt drogowy, 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Wybudowane będą 4 nowe wiadukty kolejowe i 3 drogowe, 4 nowe przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie. Dzięki tym pracom zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Po modernizacji skróci się czas przejazdu najszybszych pociągów o około 20 min. 


Linia Poznań – Warszawa

Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Remont nie obejmował wtedy pełnego zakresu prac dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały środki z CEF-u, aby dokończyć modernizację i tym samym zapewnić jej sprawne funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat. Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów - na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo – drogowych, 18 peronów na 9 stacjach i przystankach. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Modernizacja zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne dla osób o ograniczonej mobilności. Zwiększy się bezpieczeństwo. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych pociągów towarowych.

Dzięki dotacjom z CEF w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, mające poprawić dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Prace dotyczą modernizacji linii kolejowych o długości 17 km (160 km torów na obu stacjach portowych). Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Dzięki efektom inwestycji będzie sprawniej można przewieźć więcej ładunków. Zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego względem innych środków transportu. 

Łączna wartość projektów wynosi 1,4 mld zł, w tym niemal 84 proc. środków zapewnionych jest z unijnej kasy. Wszystkie prace powinny zakończyć się w perspektywie do 2020 roku.


Trzy konkursy 

Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku. 

Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii. Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości. 

Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów. 

Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz  Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław, a także korytarz Morze Północne – Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa – Poznań – Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów. W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE, jednak wymogiem jest, aby wnioski aplikacyjne zostały wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.  


Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl 
694480239


Projekt „Kampania informacyjna dotycząca korzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. 


Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.