Powrót

Pociągi już jadą przez most na Popradzie

W uroczystym otwarciu obiektu uczestniczył minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, posłowie, senatorowie, władze państwowe i samorządowe, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zbigniew Szafrański

W ciągu pół roku udało się zaprojektować i odbudować most na Popradzie. Ten dzień jest dobrym dla kolei, ale też ważnym dla gospodarki polskiej i słowackiej, bo odtworzyliśmy połączenie z naszym południowym sąsiadem. Ta linia ma jeszcze większe znaczenie, bo to droga na Bałkany" - powiedział Cezary Grabarczyk.
Minister podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do szybkiej odbudowy kolejowej przeprawy.

Most został odbudowany po zniszczeniach, jakim uległ wskutek powodzi w dniach 4-5 czerwca 2010 r. Dzięki odbudowie mostu kolejowego, zostanie przywrócony ruch pociągów w Dolinę Popradu, do Krynicy i na Słowację, co ucieszy mieszkańców, lokalne władze, a także kolejarzy, którzy będą mogli wrócić do pracy na Sądecczyznę” – powiedział Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie.

Działanie żywiołu spowodowało zmianę nurtu rzeki Poprad, podmycie lewego brzegu oraz filarów mostu.
W konsekwencji nastąpiło wywrócenie filarów, zerwanie, przemieszczenie i opadnięcie przęseł obiektu, uszkodzenie toru na odcinku 230 m przed mostem, który został przemieszczony, zdeformowany i częściowo odrzucony poza nasyp kolejowy oraz uszkodzenie sieci trakcyjnej na długości mostu i przyległych odcinkach.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły natychmiastowe działania mające na celu odbudowę mostu i przywrócenie ruchu pociągów, poprzez rozpoczęcie procedury wyboru Wykonawcy robót oraz pozyskanie środków na realizację przedsięwzięcia.

27 lipca  2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Krakowie zawarły umowę z firmą INTOP Tarnobrzeg Sp z o.o. na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą : „Przywrócenie do stanu pierwotnego zniszczonej części mostu kolejowego na rzece Poprad, na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, na szlaku Nowy Sącz Biegonice – Stary Sącz”.

Zakres robót obejmował odbudowę mostu, podtorza i nawierzchni kolejowej na obiekcie i na dojazdach, budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacji i sieci trakcyjnej, a także  regulację koryta rzeki i umocnienie brzegów na długości 150 m poniżej mostu i 500 m powyżej mostu.
Wartość robót wyniosła 13.155.540,37 PLN netto, w tym środki budżetowe : 12.000.000,00 PLN

 

Zobacz most przed i po modernizacji


Nowy most na Popradzie. Próba obciążeniowa (Regionalna Telewizja Kablowa w Nowym Sączu)


Relacja z uroczystego otwarcia mostu (Otwarto odbudowany most kolejowy na Popradzie - PAP) - TVP3 Kraków - kronika 15.01.2011 r.


Radio RDN Małopolska Nowy Sącz (15.01 - "Most na Popradzie gotowy - w sobotę przejedzie po nim pierwszy pociąg " i 17.01.2011 r. - "Pierwsze pociągi przejechały już trasą Nowy Sącz - Krynica")

 

Dodatkowe informacje:
Dorota Szalacha
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Realizacji Inwestycji
Oddział w Krakowie
tel. 12/393-54-00, e-mail: d.szalacha@plk-sa.pl