Powrót

Pociąg do Gostynia – ruszają pierwsze prace z Kolej+

Pierwsze prace budowlanez „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” ruszyły na stacji Gostyń. Po przygotowaniu zaplecza budowy – zgromadzenia tłucznia, szyn i podkładów – wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej infrastruktury.

Przy inwestowaniu publicznych pieniędzy chcemy osiągać widoczną poprawę systemu kolejowego. W przypadku trasy Gostyń – Kąkolewo, dzięki stosunkowo niewielkim nakładom, po wielu latach przywrócimy połączenia pasażerskie dla tysięcy mieszkańców, co zniweluje wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski – powiedział prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Wyborski. 

Prace między Gostyniem a Kąkolewem (linia kolejowa nr 360) obejmują kompleksową wymianę infrastruktury na ponad 21 km odcinku. Na wzmocnionym podłożu zamontujemy nowy tor. Łączone bezstykowo szyny, zwiększą komfort podróży i ograniczą wpływ kolei na otoczenie, znacznie zmniejszając dźwięki generowane przez przejeżdżające pociągi. Modernizację trasy zrealizujemy z wykorzystaniem nowoczesnych, specjalistycznych maszyn – m.in. podbijarek i oczyszczarek tłucznia, co pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie robót.

Dla podróżnych przygotujemy wygodne przystanki w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Będą dogodne dojścia, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na nowych peronach ułożymy antypoślizgową nawierzchnię, na której zamontujemy wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje.

Dla sprawnych przejazdów pociągów zamontujemy na trasie nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczeństwo zwiększy remont 21 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie.

Inwestycja umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich na linii, która od 2011 r. wykorzystywana jest wyłącznie w ruchu towarowym. Po zakończonych pracach pociągi napędzane trakcją spalinową będą mogły pojechać jednotorową trasą z prędkością 120 km/h (pociągi pasażerskie) oraz 80 km/h (pociągi towarowe). Możliwe będą wygodne przejazdy do Leszna i dalej do Poznania.

„Modernizację linii kolejowej 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo”, w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus”, na nasze zlecenie, prowadzi Zakład Robót Budowlanych DOM Sp. z o. o. Na inwestycję, w formule „projektuj i buduj”, przeznaczyliśmy ok. 156 mln zł (netto). Przewidujemy, że wszystkie prace skończymy w I kw. 2029 r. – wówczas mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei, która jest najbardziej ekologicznym i efektywnym środkiem transportu.

W Wielkopolsce rządowy program „Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech linii kolejowych (Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, ciąg komunikacyjny Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec), dla których to podpisane zostały już umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Po analizie, wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego, podjęliśmy decyzję o odstąpieniu od planowanej wcześniej budowy linii Konin – Turek. Decyzja zapadła z uwagi na wzrost przewidywanych kosztów inwestycji oraz brak poparcia projektu ze strony niektórych władz lokalnych i części mieszkańców.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495