Powrót

PLK w debacie o KDP

Pierwsza część debaty przedstawiła światowe trendy w kolejach dużych prędkości oraz koleje dużych prędkości w Hiszpanii i japoński system Shinkansen. Omówione zostały zagadnienia finansowania projektów KDP. Temat KDP w Polsce – jak to zrobić? Był przedmiotem otwartej debaty w której uczestniczyli m.in. Janusz Piechociński, członek sejmowej komisji infrastruktury, Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury, Marek Pawlik, wiceprezes zarządu PLK. - Koleje Dużych Prędkości są dominującym trendem na świecie. W Polsce mają szansę być istotnym uzupełnieniem istniejącej sieci kolejowej. Przygotowanie najważniejszych linii do 160 km/h i sieć autostrad za dziesięć lat nie będzie już satysfakcjonujące. – mówił Marek Pawlik. W przedstawionej prezentacji podkreślił m.in., że istotnym elementem KDP muszą być multimodalne węzły kolejowe, zapewniające dogodny dojazd z najbliższych miejscowości. Prezes Zbigniew Szafrański zwrócił uwagę m.in. na zagadnienie kosztów, w tym kosztów bezpieczeństwa, które będą, gdy KDP, (na świecie już przewiozły 18 miliardów pasażerów), w Polsce nie powstaną. Istotną sprawą wg prezesa PLK jest również przepustowość linii, na których często zbyt optymistycznie przewiduje się kursowanie pociągów aglomeracyjnych i szybkich, a funkcjonalna kolej powinna mieć wydzielone linie dla ruchu pasażerskiego. Debata, prowadzona przez Jacka Żakowskiego, odbyła się 30 sierpnia 2011 r. w Business Centre Club w Warszawie. Uczestniczyli w niej przedstawiciele branży kolejowej, ekonomii i finansów, politycy, samorządowcy i media. Organizatorem debaty był SIRTS, a partnerami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Intercity.   Zobacz prezentację "Kolej Dużych Prędkości w Polsce"

 

Mirosław Siemieniec

Rzecznik prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.