Powrót

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o sterowaniu ruchem kolejowym

Głównym tematem spotkania „Lunch z Kurierem” były wymagania stawiane urządzeniom i systemom srk, podniesienie bezpieczeństwa i sprawności jazdy oraz kierunki rozwoju tego obszaru automatyki kolejowej.

- Unifikacja europejskich wymagań w zakresie srk następuje na poziomie kontroli bezpiecznej jazdy pociągu. Obowiązują nas zapisy, które mówią, że jeśli korzysta się z unijnego dofinansowania na modernizację linii kolejowych, to trzeba na nich zamontować europejskie systemy sterowania ruchem kolejowym czyli ETCS – podkreślił Marek Pawlik.

Podczas spotkania przypomniano, że na polskiej sieci kolejowej realizowane są obecnie dwa projekty dotyczące zabudowy ETCS. Obejmują one łącznie ponad 330 km linii kolejowych. Marek Pawlik zapowiedział, że w tym roku ogłoszone zostaną kolejne przetargi na zabudowę ETCS, a już niedługo sfinalizowane zostanie postępowanie na budowę systemu GSM-R na pilotażowym odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna (84 km linii).

Uczestnicy dyskusji postulowali, by w przetargach dotyczących systemów srk o wyborze dostawcy, decydowała nie tylko cena, ale też inne kryteria. Pozwoli to zadbać o jakość produktów i sposób ich montażu na sieci kolejowej. Podkreślano również, jak ważne dla rozwoju kolei jest szkolenie kadr automatyki kolejowej. W perspektywie najbliższych lat poszukiwane będą osoby, które będą znały dotychczas eksploatowane urządzenia srk, a jednocześnie będą specjalistami w zakresie nowoczesnych technologii.

Debata „Sterowanie ruchem kolejowym i bezpieczna kontrola jazdy pociągiem” odbyła się 15 marca w ramach spotkań „Lunch z Kurierem” w siedzibie Business Centre Club w Warszawie.