Powrót

Otwieramy Wielkopolskę na Kujawy

Wizualizacja stacji Gołańcz_fot. PTB

Otwieramy kolejową drogę z Wielkopolski na Kujawy – na ok. 27 km odcinku od Wągrowca do granicy regionu ułożymy nowy tor: wzmocnimy podłoże, wymienimy podkłady i zamontujemy nowe szyny. Dzięki temu pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 2004 r. odcinkiem Gołańcz - Panigródz. Wraz z planowaną do końca br. w ramach prac utrzymaniowych wymianą nawierzchni kolejowej na odcinku do Kcyni i Nakła nad Notecią umożliwi to alternatywne, dogodne połączenie z Poznania do Bydgoszczy przez Sławę Wielkopolską, Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią.

Rozwój państwa to także konsekwentne niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego. Dlatego likwidujemy „białe plamy”, które wciąż są widoczne, także na mapie Wielkopolski. Musimy przy tym perspektywicznie myśleć o sieci połączeń. Rewitalizacja ciągu Gołańcz - Panigródz nie tylko przywraca kolej w północno-wschodniej Wielkopolsce, ale otwiera także drogę do przejazdów pociągów między Poznaniem a Bydgoszczą, już nie tylko przez Gniezno i Inowrocław, a przez Wągrowiec, dlatego widzimy tu duży potencjał – powiedział minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.

–  Modernizacja linii z Wągrowca do granicy województwa jest kolejnym etapem ożywienia ruchu pasażerskiego na tej trasie, który tak intensywnie rozwija cię na odcinku Poznań - Wągrowiec i jestem przekonany, że inwestycja ta spowoduje włączenie również społeczności gminy Gołańcz w krwioobieg intensywnych połączeń na trasie z i do Poznania, ale jednocześnie otworzy „okno” do skomunikowania z sąsiednim województwem – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.

Kolej wróci na starą trasę, ale w nowoczesnym standardzie. Nowa infrastruktura pozwoli na przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h (i 80 km/h dla składów towarowych). Najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią zamontowane na trasie nowoczesne urządzenia sterowania wraz z przebudową 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Podróżni odczują nową jakość na 6 zmodernizowanych stacjach i przystankach – to Roszkowo, Kobylec, Grylewo, Laskownica, Gołańcz i Panigródz, a także na zupełnie nowym przystanku w Wągrowcu (w okolicy ul. Rogozińskiej). Wszystkie perony pozwolą na dogodne korzystanie z pociągów. Będą wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dzięki pochylniom z kolei bez trudu skorzystają wszyscy podróżni, także osoby mające trudności z poruszaniem się.

– Chcemy, aby dostęp do kolei był sprawiedliwy – pasażer ma mieć możliwość skorzystania z niej. To podstawa. Ale równie ważna jest oczekiwana liczba połączeń realizowanych przez przewoźników. Dokładamy starań, by umożliwić im staranne przygotowanie rozkładu jazdy, dlatego w ramach prac stawiamy na nowe „mijanki” w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie, które pozwolą na przejazdy większej liczby składów – powiedział dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Piotr Bruss.

Zgodnie z podpisaną umową, na realizację prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec - Gołańcz - granica województwa” przeznaczyliśmy blisko 200 mln zł netto (ok. 220 mln zł brutto), przy planowanym współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Prace wykona PORR S.A. Przewidujemy, że wykonawca przejmie plac budowy i będzie mógł rozpocząć roboty już na przełomie czerwca i lipca, a ze wszystkich efektów inwestycji podróżni skorzystają do końca 2026 r.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495

Pliki do pobrania