Powrót

Odlotowe połączenie kolejowe: nowym pociągiem, po nowych torach, do nowego terminalu

Nowym torem – komfortowo, bezpiecznie i szybko

Dziś ruszyły regularne kursy pociągów na zmodernizowanej trasie z Krakowa Głównego do Krakowa Lotniska. Pociągi elektryczne zastąpiły dotychczas wykorzystywane szynobusy spalinowe. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociągi jadą dwa razy szybciej z prędkością do 80 km/h Modernizacja objęła budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej od Krakowa Głównego do Krakowa Lotniska oraz jej elektryfikację i modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Drugie co do wielkości lotnisko w Polsce zyskało szybki, niezawodny i wygodny dojazd do centrum Krakowa. To konsekwentny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki oraz planowana rozbudowa odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów zapewnią możliwość dalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce – mówi Marcin Mochocki, Członek Zarządu ds. realizacji inwestycji w PLK.

PLK wybudowała także trzy nowe przystanki – Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. Tym samym mieszkańcy aglomeracji krakowskiej mają ułatwiony dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo przebudowany został przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostały wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i rodziców z dziećmi w wózkach.

W ramach inwestycji wybudowane zostały również wiadukty kolejowe nad ul. Balicką i ul. Armii Krajowej, które zapewnią bezkolizyjny i sprawny ruch drogowy i kolejowy. 


Suchą stopą z pociągu do samolotu

Budowa przystanku kolejowego przy lotnisku jest wspólną inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Kraków Airport. Przystanek Kraków Lotnisko został przeniesiony o 500 m bliżej terminalu, a zmiana jego lokalizacji była kluczowym elementem inwestycji. Lotnisko odpowiadało za budowę części kubaturowej: zadaszenie nad peronem i torami, klatkę schodową i windę oraz ruchome pochylnie prowadzące do kładki łączącej przystanek z terminalem, system informacji wizualnej i elementy małej architektury. Dzięki temu pasażerowie po opuszczeniu pociągu dostaną się na lotnisko poprzez zadaszoną kładkę.

Oddanie do użytku przystanku kolejowego wraz z nową częścią terminalu pasażerskiego kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji Landside, obejmującej rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku wraz z kładką łącząca go z terminalem.

Dzięki połączeniu przystanku z terminalem pasażer, który wsiądzie do pociągu na stacji Kraków Główny będzie mógł przejść suchą stopą do samolotu – podkreśla Jan Pamuła, Prezes Kraków Airport. – Ta inwestycja to jeden z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmienia nasze lotnisko. 

Łączna powierzchnia użytkowa przystanku wynosi 1 955 m2, zaś kubatura 23 000 m3. Szklana elewacja przystanku oraz zielony dach nawiązują do głównych elementów nowego terminalu. Autorami obu projektów są architekci z firmy „Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura”. Budowa przystanku rozpoczęła się latem 2014 r. Generalnym wykonawcą inwestycji był Zakład Techniczno-Budowlany POLBAU Sp. z o. o. 


78 połączeń na dobę

Codziennie do stacji Kraków Lotnisko będzie docierać 39 pociągów obsługiwanych przez spółkę Koleje Małopolskie: 31 w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, 8 w relacji Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Tyle samo będzie pociągów powrotnych.

Koleje Małopolskie wyznaczają nowe standardy obsługi pasażera – mówi marszałek Małopolski Marek Sowa. – Nasze pociągi są nowoczesne, punktualne, dopasowane do potrzeb pasażerów. W ciągu zaledwie 9 miesięcy funkcjonowania spółki, na trasie z Wieliczki do Krakowa odnieśliśmy ogromny sukces: 22 września Koleje Małopolskie przewiozły swojego milionowego pasażera. A z nowym połączeniem do Balic w przyszłym roku spodziewamy się trzech milionów – dodaje marszałek Sowa.

Pociągi Kolei Małopolskich kursować będą co 30 minut. Odjazdy z Krakowa Głównego będą odbywać się w cyklu 5’ i 35’ po każdej pełnej godzinie, natomiast ze stacji Kraków Lotnisko 16’ i 46’ po każdej pełnej godzinie (wyjątek stanowić będzie kilka wieczornych kursów po godz. 21:00, które ze względów technicznych odjadą ze stacji Kraków Lotnisko 11’ i 41’ po pełnej godzinie). Pierwszy w dobie pociąg będzie odjeżdżał z Krakowa Głównego o godz. 4:05. W kierunku przeciwnym ostatni pociąg ze stacji Kraków Lotnisko wyruszy o godz. 0:15.

Cena biletu według taryfy normalnej na trasie Kraków Główny – Kraków Lotnisko wynosi 8 zł, od ceny tej stosowane będą ulgi ustawowe przysługujące przykładowo dzieciom i młodzieży szkolnej (5,04 zł), studentom (3,92 zł), nauczycielom (5,36 zł), osobom posiadającym Kartę Dużej Rodziny (5,04 zł). Ci, którzy zdecydują się na jednoczesny zakup biletu „tam i powrót” mogą liczyć na tańsze bilety w cenie 14 zł zamiast 16 zł. Bilet miesięczny na tej trasie kosztuje 65 zł. Natomiast na trasie Wieliczka Rynek - Kopalnia – Kraków Lotnisko bilet normalny kosztuje 11 zł, a bilet „tam i powrót” – 20 zł. Cena biletu miesięcznego to 130 zł.

Wewnątrz odcinka Kraków Główny – Kraków Lotnisko (gdzie będą funkcjonować przystanki kolejowe – Kraków: Łobzów, Młynówka, Zakliki i Olszanica) obowiązywać będą ceny zbliżone do cen stosowanych w komunikacji miejskiej: 3 zł za bilet jednorazowy i 65 zł za bilet miesięczny. W ofercie cenowej Kolei Małopolskich są także dostępne bilety łączone, ważne na przejazd komunikacją miejską w Krakowie i pociągami Kolei Małopolskich. Ceny biletów na trasie Kraków Główny – Wieliczka Rynek - Kopalnia pozostają bez zmian.

Z myślą o pasażerach z kraju i zagranicy Koleje Małopolskie uruchomiły profesjonalną, dwujęzyczną (j. polski, j. angielski) całodobową infolinię pod numerem telefonu 703 20 20 25. Klienci Kolei Małopolskich nie będą ponosić opłat za czas oczekiwania na zgłoszenie konsultanta, a opłata za minutę połączenia wyniesie 1,29 zł brutto. Usługę dla Kolei Małopolskich będzie świadczyć firma Teroplan S.A. – właściciel serwisu e-podróżnik.pl.


Krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna

Połączenie szybkim transportem szynowym centrum miasta z portem lotniczym tworzyć będzie efektywną alternatywę dla przeciążonego układu drogowego. Inwestycja to także łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego mieszkańców dzielnic sąsiadujących z linią. Zyskali nowe przystanki i wygodny rodzaj transportu. Inwestycje infrastrukturalne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. sprzyjają uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Małopolsce. Kompleksowa modernizacja z 2012 r. z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki oraz zakończona obecnie modernizacja na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko, umożliwiła tym samym uruchomienie pierwszej linii SKA na odcinku Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek - Kopalnia.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Projekt POIiŚ 7.1-21 „Budowa połączenia kolejowego MPL "Kraków – Balice" z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kraków Airport – Inwestycja jest współfinansowana ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wartość prac wyniosła ok. 13,5 mln zł brutto.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239