Powrót

Nie wahał się pomóc – został nagrodzony

19 kwietnia w Mostach koło Lęborka kierowca autobusu wjechał na przejazd ignorując czerwone światła ostrzegające przed nadjeżdżającym pociągiem oraz pomimo braku możliwości opuszczenia przejazdu, za którym drogę blokowały stojące w korku samochody. Funkcjonariusz, który tamtędy przejeżdżał zatrzymał się, usunął automatyczny szlaban, który uderzył w autobus, polecił kierowcom usunięcie swoich samochodów i umożliwił w ten sposób opuszczenie przejazdu przez autobus. Kierowca autokaru został ukarany mandatem, najprawdopodobniej odpowie także przed sądem. Zdecydowana i odważna reakcja funkcjonariusza z lęborskiej drogówki pozwoliła uniknąć wypadku.
6 maja 2013 roku dyrekcja Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni osobiście podziękowała policjantowi za jego wzorową postawę. Odważny policjant otrzymał od kolejarzy dyplom z podziękowaniem, drobne upominki oraz  dwa vouchery na bezpłatny przejazd pociągami PKP Intercity. Szef Zakładu Linii Kolejowych wystąpił też do przełożonych policjanta o przyznanie nagrody.
Wśród najczęstszych przyczyn wypadków na przejazdach kolejowych można wymienić: niezachowanie szczególnej ostrożności, nierespektowanie znaków drogowych i sygnalizacji, wjazd na przejazd podczas zamykania się rogatek i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek.
Liczba wypadków na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe systematycznie spada.
W roku 2011 zanotowano o jedną piątą zdarzeń mniej, niż w roku poprzednim. Poprawa bezpieczeństwa na liniach kolejowych oraz przejazdach to jeden z priorytetów działania PKP PLK. Zmniejszenie liczby tych zdarzeń możemy osiągnąć skupiając się na dwóch najważniejszych działaniach: edukacji oraz utrzymaniu urządzeń kolejowych w należytym stanie.
PKP PLK kontynuują edukacyjną kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd – zatrzymaj się i żyj”. Zarządca infrastruktury prowadzi też szereg działań modernizacyjnych zwiększających bezpieczeństwo na sieci kolejowej. Niezwykle istotnym elementem dbania o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych jest, oprócz utrzymywania sprawności urządzeń zabezpieczających, systematyczna edukacja i ciągłe przypominanie wszystkim użytkownikom przejazdów kolejowo – drogowych kilku prostych zasad:
1. Upewnij się, że nie nadjeżdża pociąg. Nawet na strzeżonym przez ludzi przejeździe, dróżnik może np. zasłabnąć;
2. Pociąg hamuje na odcinku od kilkuset metrów do kilku kilometrów. Maszynista widząc samochód na torach, może tylko wcisnąć hamulec i czekać na zderzenie;
3. Nie ma przejazdów niestrzeżonych. Zgodnie z przepisami stosujemy różne zabezpieczenia, w zależności od kategorii przejazdu;
4. Pierwszeństwo na przejeździe kolejowo – drogowym ma zawsze pociąg, z prostego powodu: droga hamowania pociągu jest zawsze dłuższa. 
Oprócz kampanii „Bezpieczny przejazd” PKP PLK prowadzą również akcję „Zero tolerancji dla przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych”. Wśród naszych pracowników propagowana jest postawa pracy zorientowanej na bezpieczeństwo jako bezwzględnego priorytetu działania. Spółka jest również zaangażowana we współpracę międzynarodową z zarządcami infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii, Austrii i Holandii, a także z brytyjską organizacją non-profit Rail Safety and Standards Board Ltd., dzięki czemu wprowadza najwyższe standardy zarządzania bezpieczeństwem.
PKP Polskie Linie Kolejowe są także aktywnym uczestnikiem Międzynarodowego Dnia Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych ILCAD (International Level Crossing Awareness Day) obchodzonego w tym roku 7 maja.



Informacje dla mediów

Robert Kuczyński
Dyrektor. ds. media relation
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
robert.kuczynski@plk-sa.pl