Maszyniści pod nadzorem - zwiększymy bezpieczeństwo pociągów w Krakowie i linii w kierunku Katowic

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych będzie polegać na dostosowaniu linii kolejowych nr 91, 133 i 134 — na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny – Podłęże — do najnowocześniejszych parametrów wymaganych przez Wspólnotę Europejską w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). Dzięki temu, na kolejnym odcinku magistrali kolejowej E30, ujednolicimy system zarządzania ruchem pociągów i zwiększymy bezpieczeństwo poprzez cyfrowe wsparcie pracy maszynistów oraz ograniczenie roli człowieka w tym procesie.
ERTMS/ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na europejskiej kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pociągu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz kontrolując miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pojazdem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów. Wyłonieni wykonawcy będą mieć 45 miesięcy na zaprojektowanie, wbudowanie, przetestowanie i wdrożenie nowych rozwiązań. Prace przy torach będą realizowane nocą, dzięki czemu nie wpłyną na bieżący ruch pociągów.
Wartość projektu „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 odc. Kraków Główny – Podłęże” szacowana jest na niemal 97 mln zł netto. Inwestycja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie transportu szynowego na magistrali kolejowej E30, łączącej Śląsk z Małopolską i Podkarpaciem, oraz Polskę z Niemcami z jednej i Ukrainą z drugiej strony. Dzięki modernizacjom przeprowadzonym przez PLK w poprzednich latach pociągi pasażerskie rozpędzają się na tej linii do 160 km/h. System ERTMS/ETCS został już zainstalowany na odcinku łączącym Podłęże z Rzeszowem.