Powrót

Łódź: Linia towarowa przystosowana dla ruchu pasażerskiego

Inwestycja obejmie prace torowe na długości ponad dwunastu kilometrów. Po zakończeniu prac maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100 km/h, a wówczas czas przejazdu pociągiem z Łodzi Widzewa do stacji Zgierz wyniesie około 15 minut. Podróżni będą mogli ponownie korzystać z trzech przebudowanych przystanków:  Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz i Łódź Arturówek – od wielu lat wyłączonych z eksploatacji. Przystanek Łódź Radogoszcz zostanie przesunięty o ok. 500 m w stronę ulicy Strykowskiej, co umożliwi pasażerom łatwiejsze przesiadki do autobusów lub tramwajów. Każdy przystanek będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy rodziców z dziećmi w wózkach. Pojawią się na nich wiaty, oświetlenie i stojaki na rowery. Istotną częścią inwestycji będzie również przebudowa pięciu przejazdów kolejowych w ciągu ulic: Edwarda, Kasztelańskiej, Świtezianki, Łozowej oraz Chełmskiej. Najbardziej ruchliwy z nich – w ciągu ulicy Edwarda – zostanie wyposażony w samoczynną sygnalizację świetlną i półrogatki. Prace związane z rewitalizacją linii ze Zgierza do stacji Łódź Widzew obejmą również roboty na 11 obiektach inżynieryjnych jak: wiadukty, mosty czy przepusty.

Wartość projektu wynosi 24 182 019,57 PLN (brutto) przy poziomie dofinansowania w wysokości 82,14% z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa łódzkiego. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2013 – 2014. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo  Budownictwa Specjalistycznego TRANSKOL Sp. z o.o.

Inwestycja uzupełni  pozostałe projekty kolejowe realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie aglomeracji łódzkiej.

Pierwszym zadaniem, które pozwoliło na usprawnienie dojazdów koleją do Łodzi była modernizacja trasa z Łodzi do Łowicza. Odcinek między Zgierzem, a Łowiczem  został zmodernizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2011 roku. Prace za ponad 65 milionów złotych (brutto), umożliwiły wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na trasie liczącej 47 kilometrów. Zakres prac budowlanych objął m.in. kompleksową wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację 43 przejazdów drogowych. Wykonanie tych robót pozwoliło na przywrócenie na wyremontowanym odcinku linii kolejowej prędkości 90 km/h.

Drugie zadanie, obecnie realizowane w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, polega na przebudowie 9 istniejących przystanków i budowie 8 nowych m.in. w Łodzi, Zgierzu i Ozorkowie. Inwestycja za ok. 52 miliony złotych (brutto) objęła odcinki czterech linii kolejowych – z Łodzi do Łowicza, do Kutna, ze stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Chojny i do stacji Łódź Widzew. Budowa dodatkowych przystanków w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w 2013 roku i rewitalizacja trasy Łódź Widzew – Zgierz pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów i stworzenie sieci kolejowych połączeń aglomeracyjnych obsługujących Łódź i miejscowości w województwie łódzkim.

Informacje dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Rzecznik Prasowy
Centrum Realizacji Inwestycji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl
tel. +48 22 47 336 40