Powrót

Kongres Kolejowy odpowiada na pytania

Trudne były do wykonania również kwestie środowiskowe - w tym zakresie kolejarze korzystali też z doświadczenia drogowców. Dla PLK wyzwaniem będą lata 2013/14. W 2010 r. PLK podpisała umowy na realizację wielu projektów i teraz ilość placów budów powinna się podwoić. Modernizacja istniejących dróg kolejowych ma podczas realizacji negatywny wpływ na rozkład jazdy pociągów. PLK szuka najlepszych rozwiązań. Rozważane są też np. zamknięcia linii na czas modernizacji i przyśpieszenie procesu odnowy. W kraju dopuściliśmy do degradacji infrastruktury kolejowej i musimy ją teraz odtwarzać. Należy przerwać ten proces i nie pozwolić na degradację zmodernizowanych lub odtworzonych linii. - mówił Zbigniew Szafrański. Wciąż aktualne jest pytanie: jak duża powinna być sieć kolejowa? Czy wszystkie linie są potrzebne? Bowiem na odtworzenie 19 tys. km linii potrzeba 47 mld zł. Kongres to dobra okazja aby przypomnieć, że zmienia się korzystnie bilans prędkości na liniach kolejowych - zauważył prezes PLK. Długość linii na których prędkość pociągów wzrosła jest większa niż tych, na których zmalala. W debacie poruszono m.in. zagadnienia: finansowania projektów unijnych, jakości dokumentacji przetargowych. Wykonawcy postulowali o przedstawienie realnych planów inwestycyjnych, co mogłoby zapobiec ich problemom w przyszłości. Pojawiła się też kwestia obniżenia stawek dostępu o 30-35%, co pozwoliłoby kolei realnie konkurować z drogami. Przedstawiciel KIG postulował o utworzenie w sejmie Komisji ds. kolejnictwa, która mocniej lobbowałaby na rzecz kolei, niż Komisja Infrastruktury, w której przeplatają się zarówno interesy kolejarzy i drogowców.  

Mirosław Siemieniec

Rzecznik prasowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.