Powrót

Konferencja prasowa nt negocjacji PKP PLK S.A. - Przewozy Regionalne Sp. z o.o.

Na dzień 30 listopada 2010 r. zadłużenie spółki Przewozy Regionalne wobec PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wynosiło 378,5 mln zł. Kwota ta stale rośnie, ponieważ przewoźnik nie reguluje także należności wynikających z bieżących faktur. Łącznie Przewozy Regionalne zapłacił zarządcy infrastruktury kolejowej w 2010 r. 226,9 mln zł, czyli ok. 45% ogólnej kwoty należności. W listopadzie 2010 r. Przewozy Regionalne wpłaciły jedynie 13,9 mln zł, co stanowi ok. 30% miesięcznej należności.

Prawie 400 mln zł obecnego zadłużenia to dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:

  • niemal trzykrotna wartość kosztów usuwania skutków powodzi na kolei, na które w trudnym 2010 roku PKP PLK S.A. wydały 150 mln zł;
  • równowartość niemal 5 sezonów akcji odśnieżania torów, na które w zeszłym roku zarządca torów kolejowych wydał 84 mln zł;
  • równowartość budowy około 25 wiaduktów kolejowych.

Jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie, to w przyszłym roku dług Przewozów Regionalnych wobec naszej spółki przekroczy pół miliarda złotych. Sytuacja jest bardzo poważna. Nie możemy dalej kredytować działalności tego przewoźnika, ponieważ od kilku miesięcy zarząd Przewozów Regionalnych nie jest w stanie przedstawić realnej propozycji spłaty zadłużenia. Negocjacje są przeciągane, a nie pojawiają się żadne konkrety, które pokazałyby w jaki sposób przewoźnik mógłby odzyskać płynność finansową – mówi Zbigniew Szafrański, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

30 listopada br. na posiedzeniu ugodowym przed Sądem Rejonowym dla Warszawy Pragi-Północ, Przewozy Regionalne odrzuciły zawezwanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do próby ugodowej, a 2 grudnia przewoźnik odmówił zaplanowanych wcześniej na ten termin negocjacji dotyczącej nowej umowy oraz spłaty zadłużenia. Obecna umowa Przewozów Regionalnych wygasa wraz z dotychczasowym rozkładem jazdy, czyli 11 grudnia br. o godzinie 23.59,59.

Jesteśmy w bardzo trudnym położeniu, ponieważ mamy grudzień i Przewozy Regionalne nadal nie regulują swoich zobowiązań, ale jednocześnie przedstawiane są nam nierealne propozycje porozumienia. Gdy w banku bierze się kredyt, sprawa jest bardzo prosta – trzeba pokazać źródła spłaty kredytu, aby ocenić wiarygodność przedstawianych prognoz. Czy mamy zatem w ciemno podpisać porozumienie i umowę na przyszły rok? – mówi Katarzyna Janio, Członek Zarządu, Dyrektor ds. finansowych i ekonomicznych PKP PLK S.A.

W listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez zarząd Przewozów Regionalnych w styczniu 2010 roku. W opinii PKP PLK S.A., Zarząd Przewoźnika wiedział, że nie będzie w stanie wywiązać się z zobowiązań finansowych, a pomimo tego podpisał umowę.
Ponieważ wszystkie dotychczasowe notatki i ustalenia ze spotkań były negowane przez Przewozy Regionalne, zaproponowaliśmy protokołowanie poprzez nagrywanie rozmów. Niestety przedstawiciele przewoźnika odmówili nagrywania i przerwali spotkanie – mówi Katarzyna Janio.
Do dzisiaj PKP PLK S.A. nie otrzymała również wystarczających informacji na temat trzech źródeł pozyskania środków na spłatę długów, które dotychczas wskazywały Przewozy Regionalne (leasing zwrotny taboru, pozyskanie inwestora strategicznego oraz egzekucję w drodze postępowania sądowego 680 mln zł od Skarbu Państwa).
Poprosiliśmy przewoźnika o informację na temat zaawansowania prac w tym zakresie, aby rzetelnie ocenić przedstawioną propozycję spłaty zadłużenia, ale jej nie otrzymaliśmy. Dla nas to oznacza brak możliwości oceny zdolności regulowania kolejnych zobowiązań przez tego przewoźnika w 2011 roku – mówi Katarzyna Janio.

Jako Zarząd PKP PLK S.A. jesteśmy zobowiązani do dbania o interes finansowy spółki. Z informacji przekazywanych przez Przewozy Regionalne wynika, że strata tego przedsiębiorstwa w 2010 roku wyniesie 115 mln zł. Pamiętając jednocześnie o prawie 400 mln zł zadłużenia wobec nas oraz innych zobowiązaniach tego przewoźnika, mamy uzasadnione wątpliwości co do jego wiarygodności. Dlatego mamy nadzieję, że przed kolejnym spotkaniem otrzymamy informacje, które pozwolą ocenić możliwości spłaty zadłużenia – mówi Zbigniew Szafrański.

Obecny dług Przewozów Regionalnych to wynik nieuregulowanych zobowiązań z lat 2009 i 2010. Negocjacje w sprawie spłaty zadłużenia prowadzone są od początku roku, w tym od sierpnia 2010 r. z nowym zarządem przewoźnika. Jak dotąd spółkom nie udało się osiągnąć porozumienia, a dług Przewozów Regionalnych rośnie średnio o 1,4 mln zł brutto dziennie.
W 2010 roku PKP PLK S.A. wynegocjowała harmonogramy spłat zadłużenia ze wszystkimi przewoźnikami, poza Przewozami Regionalnymi. To oznacza, że zadłużenie innych przewoźników – w tym PKP InterCity – przestało być zadłużeniem, a stało się należnością rozłożoną na raty – zgodnie z zaakceptowanym przez strony harmonogramem spłat.

Środki pozyskiwane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządcę publicznej sieci linii kolejowych, od przewoźników pasażerskich i towarowych są wykorzystywane m.in. na naprawy i remonty torów, usuwanie skutków zimy i klęsk żywiołowych, rozliczenia z dostawcami usług i materiałów oraz pracownikami, opłatę zobowiązań publiczno-prawnych, a także na wydatki niezbędne dla pozyskania środków pomocowych Unii Europejskiej.

 

 

Dodatkowe informacje

Krzysztof Łańcucki,
rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tel. 22 47 33 002
e-mail: k.lancucki@plk-sa.pl

 

Mirosław Siemieniec
rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tel. 22 47 33 002,
e-mail: m.siemieniec@plk-sa.pl