Powrót

Koleje dużych prędkości ważnym elementem rozwoju regionów.

Jakość infrastruktury przekłada się na rozwój regionów i dlatego Komitet Regionów wnioskuje
o większe włączenie regionów w przygotowanie polityki transportowej Unii. Właściwa strategia tworzenia sieci transportowej gwarantuje nie tylko spójność regionów, ale ma też istotne znaczenie
w relacjach transgranicznych.  Modernizacja infrastruktury transportowej jest jednym z podstawowych wyzwań na najbliższe dziesięciolecia. W tym celu należy wykorzystywać wszelkie dostępne źródła finansowania - tak  publiczne, jak i prywatne powiedział Ramón Luis Valcárel Siso – pierwszy wiceprezydent Komitetu Regionów otwierając konferencję. Wicemarszałek podkarpacki Mirosław Karapyta – powiedział, że polskie regiony prezentują wspólny pogląd na rozwój sieci TEN-T. W kolejnej perspektywie finansowej UE należy przyjąć nie tylko wytyczne do budżetu pozwalające na zniwelowanie różnic w rozwoju sieci transportowej regionów,
ale także obniżenie wolumenu ładunków przewożonych drogami o 50% i zmniejszenie liczby wypadków do 2050 r, wobec nakreślonych priorytetów jedynie ograniczonych do redukcji CO2. Polskie regiony wnioskują o rozwój sieci TEN-T m.in. o 1800 km, zgodnie z projektem rozporządzenia
w sprawie sieci TEN T- do roku 2030. Pomimo, że konferencja przewidywała dyskusję na temat rozwoju kompleksowych systemów transportowych do 2030 roku, dyskusja o rozwoju kolei zdominowała spotkanie, co jest najlepszym wskaźnikiem priorytetów rozwoju sieci transportowych na najbliższe lata. W części sesji poświeconej korytarzom transportowym  Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A. powiedział, że wyznacznikiem KDP jest nie tylko sama prędkość, czy  nawet najbardziej zaawansowane technologie w dziedzinie infrastruktury kolejowej i taboru. KDP jest swoistą filozofią kompleksowego podejścia do kolei zakładającą: integrację KDP z innymi środkami transportu w ramach węzłów multimodalnych oraz zapewnienie spójności regionalnej opartej na systemie kolei konwencjonalnej współpracującej z KDP. Właśnie takie podejście pozwoli zrozumieć, że dzięki KDP zwiększa się potencjał ekonomiczny i kulturalny regionów, obalając jednocześnie pogląd o tunelowym charakterze KDP, jako inwestycji dedykowanej głównie mieszkańcom największych aglomeracji. Polski projekt Kolei Dużych Prędkości jest tak zaplanowany, że wybudowanie linii „Y" w połączeniu z modernizacją istniejących linii konwencjonalnych, przyniesie odczuwalne korzyści w skali całego kraju. Natomiast, w obszarze kilku ważnych węzłów kolejowych, przeniesienie części ruchu na Koleje Dużych Prędkości wykreuje potencjalne możliwości zwiększenia przepustowości potrzebnej ruchowi aglomeracyjnemu. System Kolei Dużych Prędkości znakomicie wpisuje się w ideę zielonych korytarzy, gdyż może stanowić ich kluczowy element, dający w powiązaniu z siecią konwencjonalną znakomite rezultaty, tak w skali regionalnej, jak i europejskiej. Ostatnie publikacje Komisji Europejskiej takie jak: Biała Księga czy projekty rozporządzeń w sprawie sieci TEN T i CEF nie tylko podkreślają kontynuację pro kolejowej polityki ale jednocześnie tworzą nowe ramy prawne dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Unii - powiedział  po spotkaniu Tomasz Lachowicz – dyrektor generalnego przedstawicielstwa PKP w Brukseli. W dyskusji przeprowadzonej w trzech sesjach wzięło udział blisko dwudziestu wysokiego szczebla przedstawicieli reprezentujących: Ministerstwo Infrastruktury, Komisję Europejską, Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz środowiska naukowe
z Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji i organizacje pracodawców branży kolejowej. Konferencja, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem uczestników, których liczba przekroczyła ilość miejsc dostępnych
na sali.

Informacje dla mediów

Robert Kuczyński

dyrektor projektu

d.s. komunikacji i planowania strategicznego

Centrum Kolei Dużych Prędkości

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

r.kuczynski@plk-sa.pl

+ 48 22 473 24 42

Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013.