Powrót
o większe włączenie regionów w przygotowanie polityki transportowej Unii. Właściwa strategia tworzenia sieci transportowej gwarantuje nie tylko spójność regionów, ale ma też istotne znaczenie
w relacjach transgranicznych. Modernizacja infrastruktury transportowej jest jednym z podstawowych wyzwań na najbliższe dziesięciolecia. W tym celu należy wykorzystywać wszelkie dostępne źródła finansowania - tak publiczne, jak i prywatne powiedział Ramón Luis Valcárel Siso – pierwszy wiceprezydent Komitetu Regionów otwierając konferencję. Wicemarszałek podkarpacki Mirosław Karapyta – powiedział, że polskie regiony prezentują wspólny pogląd na rozwój sieci TEN-T. W kolejnej perspektywie finansowej UE należy przyjąć nie tylko wytyczne do budżetu pozwalające na zniwelowanie różnic w rozwoju sieci transportowej regionów,
ale także obniżenie wolumenu ładunków przewożonych drogami o 50% i zmniejszenie liczby wypadków do 2050 r, wobec nakreślonych priorytetów jedynie ograniczonych do redukcji CO2. Polskie regiony wnioskują o rozwój sieci TEN-T m.in. o 1800 km, zgodnie z projektem rozporządzenia
w sprawie sieci TEN T- do roku 2030. Pomimo, że konferencja przewidywała dyskusję na temat rozwoju kompleksowych systemów transportowych do 2030 roku, dyskusja o rozwoju kolei zdominowała spotkanie, co jest najlepszym wskaźnikiem priorytetów rozwoju sieci transportowych na najbliższe lata. W części sesji poświeconej korytarzom transportowym Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A. powiedział, że wyznacznikiem KDP jest nie tylko sama prędkość, czy nawet najbardziej zaawansowane technologie w dziedzinie infrastruktury kolejowej i taboru. KDP jest swoistą filozofią kompleksowego podejścia do kolei zakładającą: integrację KDP z innymi środkami transportu w ramach węzłów multimodalnych oraz zapewnienie spójności regionalnej opartej na systemie kolei konwencjonalnej współpracującej z KDP. Właśnie takie podejście pozwoli zrozumieć, że dzięki KDP zwiększa się potencjał ekonomiczny i kulturalny regionów, obalając jednocześnie pogląd o tunelowym charakterze KDP, jako inwestycji dedykowanej głównie mieszkańcom największych aglomeracji. Polski projekt Kolei Dużych Prędkości jest tak zaplanowany, że wybudowanie linii „Y" w połączeniu z modernizacją istniejących linii konwencjonalnych, przyniesie odczuwalne korzyści w skali całego kraju. Natomiast, w obszarze kilku ważnych węzłów kolejowych, przeniesienie części ruchu na Koleje Dużych Prędkości wykreuje potencjalne możliwości zwiększenia przepustowości potrzebnej ruchowi aglomeracyjnemu. System Kolei Dużych Prędkości znakomicie wpisuje się w ideę zielonych korytarzy, gdyż może stanowić ich kluczowy element, dający w powiązaniu z siecią konwencjonalną znakomite rezultaty, tak w skali regionalnej, jak i europejskiej. Ostatnie publikacje Komisji Europejskiej takie jak: Biała Księga czy projekty rozporządzeń w sprawie sieci TEN T i CEF nie tylko podkreślają kontynuację pro kolejowej polityki ale jednocześnie tworzą nowe ramy prawne dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Unii - powiedział po spotkaniu Tomasz Lachowicz – dyrektor generalnego przedstawicielstwa PKP w Brukseli. W dyskusji przeprowadzonej w trzech sesjach wzięło udział blisko dwudziestu wysokiego szczebla przedstawicieli reprezentujących: Ministerstwo Infrastruktury, Komisję Europejską, Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz środowiska naukowe
z Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji i organizacje pracodawców branży kolejowej. Konferencja, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem uczestników, których liczba przekroczyła ilość miejsc dostępnych
na sali.
Koleje dużych prędkości ważnym elementem rozwoju regionów.
Jakość infrastruktury przekłada się na rozwój regionów i dlatego Komitet Regionów wnioskujeo większe włączenie regionów w przygotowanie polityki transportowej Unii. Właściwa strategia tworzenia sieci transportowej gwarantuje nie tylko spójność regionów, ale ma też istotne znaczenie
w relacjach transgranicznych. Modernizacja infrastruktury transportowej jest jednym z podstawowych wyzwań na najbliższe dziesięciolecia. W tym celu należy wykorzystywać wszelkie dostępne źródła finansowania - tak publiczne, jak i prywatne powiedział Ramón Luis Valcárel Siso – pierwszy wiceprezydent Komitetu Regionów otwierając konferencję. Wicemarszałek podkarpacki Mirosław Karapyta – powiedział, że polskie regiony prezentują wspólny pogląd na rozwój sieci TEN-T. W kolejnej perspektywie finansowej UE należy przyjąć nie tylko wytyczne do budżetu pozwalające na zniwelowanie różnic w rozwoju sieci transportowej regionów,
ale także obniżenie wolumenu ładunków przewożonych drogami o 50% i zmniejszenie liczby wypadków do 2050 r, wobec nakreślonych priorytetów jedynie ograniczonych do redukcji CO2. Polskie regiony wnioskują o rozwój sieci TEN-T m.in. o 1800 km, zgodnie z projektem rozporządzenia
w sprawie sieci TEN T- do roku 2030. Pomimo, że konferencja przewidywała dyskusję na temat rozwoju kompleksowych systemów transportowych do 2030 roku, dyskusja o rozwoju kolei zdominowała spotkanie, co jest najlepszym wskaźnikiem priorytetów rozwoju sieci transportowych na najbliższe lata. W części sesji poświeconej korytarzom transportowym Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A. powiedział, że wyznacznikiem KDP jest nie tylko sama prędkość, czy nawet najbardziej zaawansowane technologie w dziedzinie infrastruktury kolejowej i taboru. KDP jest swoistą filozofią kompleksowego podejścia do kolei zakładającą: integrację KDP z innymi środkami transportu w ramach węzłów multimodalnych oraz zapewnienie spójności regionalnej opartej na systemie kolei konwencjonalnej współpracującej z KDP. Właśnie takie podejście pozwoli zrozumieć, że dzięki KDP zwiększa się potencjał ekonomiczny i kulturalny regionów, obalając jednocześnie pogląd o tunelowym charakterze KDP, jako inwestycji dedykowanej głównie mieszkańcom największych aglomeracji. Polski projekt Kolei Dużych Prędkości jest tak zaplanowany, że wybudowanie linii „Y" w połączeniu z modernizacją istniejących linii konwencjonalnych, przyniesie odczuwalne korzyści w skali całego kraju. Natomiast, w obszarze kilku ważnych węzłów kolejowych, przeniesienie części ruchu na Koleje Dużych Prędkości wykreuje potencjalne możliwości zwiększenia przepustowości potrzebnej ruchowi aglomeracyjnemu. System Kolei Dużych Prędkości znakomicie wpisuje się w ideę zielonych korytarzy, gdyż może stanowić ich kluczowy element, dający w powiązaniu z siecią konwencjonalną znakomite rezultaty, tak w skali regionalnej, jak i europejskiej. Ostatnie publikacje Komisji Europejskiej takie jak: Biała Księga czy projekty rozporządzeń w sprawie sieci TEN T i CEF nie tylko podkreślają kontynuację pro kolejowej polityki ale jednocześnie tworzą nowe ramy prawne dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Unii - powiedział po spotkaniu Tomasz Lachowicz – dyrektor generalnego przedstawicielstwa PKP w Brukseli. W dyskusji przeprowadzonej w trzech sesjach wzięło udział blisko dwudziestu wysokiego szczebla przedstawicieli reprezentujących: Ministerstwo Infrastruktury, Komisję Europejską, Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, Europejski Bank Inwestycyjny oraz środowiska naukowe
z Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji i organizacje pracodawców branży kolejowej. Konferencja, cieszyła się ogromnym zainteresowaniem uczestników, których liczba przekroczyła ilość miejsc dostępnych
na sali.
Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
dyrektor projektu
d.s. komunikacji i planowania strategicznego
Centrum Kolei Dużych Prędkości
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl
+ 48 22 473 24 42
Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013.