Powrót

Kolej znów łączy Mielec i Dębicę

Pociąg pasażerski i podróżni na peronie stacji Mielec. fot. Mirosław Siemieniec

Dzięki inwestycji realizowanej przez PLK przywrócono połączenia kolejowe na trasie Mielec -  Dębica, zwiększyła się dostępność komunikacyjna na Podkarpaciu.

1 września trasa Mielec – Dębica została udostępniona dla podróżnych. PLK przygotowały blisko 32 km odcinek do maksymalnej prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Zrealizowane prace umożliwiają przejazd koleją w 35 minut, czyli w czasie krótszym o ponad godzinę niż przed laty.

Przebudowane stacje i przystanki: Mielec, Wojsław, Rzochów, Rzemień, Tuszyma, Dąbie, Pustków, Kochanówka Pustków, Pustynia, zapewniają komfortową obsługę pasażerów. Nowe perony są wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie oraz tablice informacyjne i oznakowanie. System ścieżek dotykowych na peronach pomoże w dostępie do pociągu osobom niedowidzącym.

Na stacji Mielec, dostępność wszystkich podróżnych, w tym osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się zwiększą 3 windy przy wyjściach na perony oraz w nowym przejściu podziemnym. Bezkolizyjne przejście dla pieszych o długości 50 metrów zastąpiło kładkę nad torami i ułatwia dojście na perony. Nowy obiekt na stacji – to także istotne udogodnienie dla mieszkańców, którzy zyskują wygodną i bezpieczną komunikację po obu stronach linii kolejowej.

We wrześniu ubiegłego roku, zmodernizowanym torem z Mielca do Kochanówki pojechały pociągi towarowe. W połowie bieżącego roku, po przebudowie kolejnego odcinka, PLK zapewniły sprawny ruch składów towarowych na całej trasie z Mielca do Dębicy.  Prace na odcinku Mielec – Dębica, są częścią umów PLK za 224,5 mln zł netto.

Kolejne inwestycje PLK zapewnią wznowienie połączeń z Mielca do Padwi

Reaktywowanie przewozów na linii kolejowej Padew - Mielec – Dębica wpłynie korzystnie na rozwój północnej części województwa podkarpackiego, lepiej skomunikuje leżące na jej trasie strefy ekonomiczne z resztą kraju. Inwestycja przyczyni się także do zwiększenia mobilności i poziomu życia mieszkańców.

W realizacji są przetargi szacowane na 170 mln zł, obejmujące m.in. rewitalizację 18 km odcinka Mielec – Padew. W zakresie jest całkowita przebudowa torów. Dla podróżnych korzystnie zmienią się stacje i przystanki Chorzelów, Jaślany i Tuszów Narodowy. Dodatkowe zadania, które usprawnią komunikację przewidziano również w Mielcu.

W obszarze mieleckiej stacji planowana jest budowa kolejnego przejścia podziemnego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy bezpieczeństwo. Istotnym dla mielczan rozwiązaniem komunikacyjnym, podnoszącym poziom bezpieczeństwa będzie także budowa wiaduktu w zamian za istniejące obecnie dwa skrzyżowania w poziome szyn.

Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 296 717 022,32 zł, kwota dofinansowania unijnego – 209 063 173,35 zł.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239

Pliki do pobrania