Powrót

Gliwice po modernizacji - wygodniej na dworcu i stacji

Dworzec w Gliwicach został gruntownie przebudowany. Przemieszczanie się po obiekcie ułatwia nowy korytarz łączący obie hale dworcowe. Budynek został przystosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wewnątrz pojawiły się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Z myślą o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, okienka kasowe zostały obniżone. Wyposażono je także w pętle indukcyjne, która ułatwią komunikację osobom niedosłyszącym. W budynku pojawiły się też windy prowadzące na wyższe kondygnacje. 

Inwestycja w Gliwicach to nie tylko modernizacja dworca, ale również zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. gruntowna przebudowa stacji. Pasażerowie maja na peronach zadaszenie z przeszkleniami, ławki, gabloty informacyjne i antypoślizgową nawierzchnię posadzki. Przebudowane zostały przejścia podziemne. PLK dostosowały perony i przejścia podziemne do potrzeb osób niepełnosprawnych, zamontowano windy i schody ruchome. Przebudowany układ torów na stacji, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem usprawniają prowadzenie pociągów. Na stacji jest również ciszej, gdyż zmniejszył się poziom drgań i hałasu dzięki ułożeniu pod torami specjalnych mat wibroizolacyjnych. 

- Modernizacja dworca i stacji w Gliwicach to jeden z największych projektów, zrealizowanych przez PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowych S.A. Dzięki współpracy obu spółek, pasażerowie i mieszkańcy Gliwic mogą korzystać nie tylko z nowoczesnego budynku dworca, ale również nowych peronów – mówi Marek Michalski, Członek Zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za inwestycje. – W obecnej perspektywie będziemy dążyć do tego, aby liczba inwestycji realizowanych kompleksowo, czyli obejmujących zarówno budynek dworca, jak i przyległą infrastrukturę, była znacznie większa niż w latach minionych – dodaje. 

Dzięki inwestycji znacznie poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżnych korzystających z obiektu. Na dworcu i peronach zamontowano nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, pojawił się też monitoring. Wewnątrz dworca znajduje się 6 okienek kasowych, w których można nabyć bilety na połączenia PKP Intercity i Kolei Śląskich. Wyznaczono również przestrzeń pod biletomaty, urządzenia vendingowe z napojami i przekąskami oraz bankomaty. 

Do dyspozycji podróżnych oddano pierwsze lokale komercyjne. W budynku znalazły się m.in. sklep spożywczy z salonikiem prasowym 1minute, bar kanapkowy z kawiarnią Subway, księgarnia, punkt Totolotek oraz punkt sprzedaży międzynarodowych biletów autobusowych GTV. 

Ze względu na zabytkowy charakter budynku, wszystkie prace modernizacyjne na dworcu realizowano pod okiem konserwatora zabytków. Współpraca z konserwatorem objęła nie tylko ustalanie koloru elewacji czy stropów dworca, ale również prace związane z renowacją zabytkowej mozaiki, zlokalizowanej w holu obiektu. 

Inwestycja w Gliwicach to nie tylko modernizacja dworca, ale również zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. gruntowna przebudowa infrastruktury kolejowej stacji. Na peronach została zamontowana nowa, antypoślizgowa nawierzchnia, ławki, gabloty informacyjne i zadaszenie z przeszkleniami. Zarządca infrastruktury dostosował perony i przejścia podziemne do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowane zostały przejścia podziemne, zamontowano windy na perony dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także schody ruchome na każdym z peronów. Zakres prac wykonanych przez zarządcę infrastruktury objął także przebudowę układu torów na stacji, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem. Zmniejszył się poziom drgań i hałasu na stacji dzięki ułożeniu pod torami specjalnych mat wibroizolacyjnych. 

Dla komfortu podróżnych poszczególne elementy inwestycji były oddawane do użytku etapami. Od lipca 2016 r. pasażerowie mogą korzystać z hali dworcowej. Natomiast we wrześniu 2016 r. udostępnione zostały dwa tunele podziemne łączące dworzec z peronami. 

Inwestycję realizowało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł ok. 156 mln zł i został dofinansowany ze środków UE. Głównym beneficjentem tych środków jest PKP S.A. 

Modernizacja budynku w Gliwicach to szósta po Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy, Krakowie i Szczecinie inwestycja dworcowa współfinansowana z budżetu unijnego. W obecnej perspektywie finansowej, PKP S.A. kładzie znacznie większy nacisk na realizację projektów przy wsparciu finansowym z UE. Przyznane 160 mln zł na modernizację i budowę nowych obiektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia to tylko część środków, które spółka planuje otrzymać na rozpoczętą już „ofensywę” dworcową.



Kontakt dla mediów:
Jacek Karniewski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 192